söndag 3 april 2016

Faktaböcker och biografier?

Alltså hörrni, ni vet ju att jag brukar skriva ibland att jag behöver tips från er på olika genres jag är sugen på att läsa mer av. Nu har jag kommit på helt plötsligt att jag är jättesugen på att läsa lite mer faktaböcker.

Har inte läst så mycket fakta alls. Det närmsta jag kommit är Bea Uusmas Expeditionen som ju är sjukt bra. Nu skulle jag supergärna vilja ha tips på andra intressanta faktaböcker. Det jag mest är intresserad av nu är lite historiska skildringar eller spännande biografier. Jag är sugen på att läsa om t.ex. Digerdöden eller häxförföljelser... eller som sagt kanske bara någon intressant biografi. Älskade ju Zlatanbiografin t.ex och har också läst Morgan Allings Kriget är slut som också var väldigt bra.

Snälla, hjälp mig! Ge mig massor av tips i kommentarerna.

14 kommentarer:

  1. Sju dagar kvar att leva läste jag ut för några dagar sedan, sjukt bra!

    SvaraRadera
  2. Om en gillar makabra saker (som undertecknad) är Monster av Micael Dahlén asbra! Handlar om seriemördare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den låter sjukt intressant. Tack för tipset!

      Radera
  3. Jag kan inte komma på någon helt ny, men Begravda i himlen är jätteintressant. Handlar om en katastrof på berget K2 år 2008. Biografin Jag är Ozzy är också intressant att läsa och på sina ställen även rolig.. Till sist en ännu äldre och det är Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak. Detta är en bok om hur författaren Pigge Werkelin miste sin familj i tsunamikatastrofen i december 2004.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst den här själv men hört mycket bra om den, den heter "Ja, jag har mens, hurså?" av Clara Henry. Länk: http://www.adlibris.com/se/bok/ja-jag-har-mens-hursa-9789137145549
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lyssnat på den, och den är fantastisk! :)

      Radera
    2. Är den verkligen bra??? Lite osäker på om jag vill läsa en bok som handlar om mens liksom.

      Radera
    3. Jag har hört bra om den i alla fall :-)
      Kram Cissi

      Radera
    4. Nu har jag skaffat den som ljudbok! :)

      Radera
  5. El choco. Handlar om en svensk kille som satt i ett bolivianskt fängelse. Väldigt bra och intressant bok!

    SvaraRadera
  6. "Jag är Malala" har jag inte läst själv, men har en bekant som älskade den. Kan det vara något?
    "Not that kind of girl" läste min mamma men hon var inte stormförtjust.

    SvaraRadera
  7. Älskade terrorist, är en biografi jag läste nyss, recensionen dök upp på min blogg förra veckan. :)

    SvaraRadera
  8. Kari Rosvalls biografi Barnet från ingenstans är väldigt bra.

    SvaraRadera
  9. En gammal, men mycket bra bok är "Pojken som kallades Det" av Dave Pelzer. Han berättar om sin uppväxt med en mamma som inte är helt stabil. Det finns dessutom fler böcker om hans vidare liv.

    En bok om något helt annat som också är jättebra och intressant är " Metronom - Frankrikes historia till rytmen av Paris metro" av Lorànt Deutsch.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...