söndag 17 april 2016

Nu måste jag bekänna en sak!

Jag måste skriva av mig lite nu, känner jag. Dock så känns det här inlägget känns lite konstigt att skriva för ni vet ju att jag ÄLSKAR Read-a-thons. Att delta i många Read-a-thons är ju liksom min grej! Dock har jag hört att många blir stressade av att delta och då hellre låter bli. Det här har jag aldrig riktigt förstått... eller jag har förstått att man kan känna så, men jag har ALDRIG trott att JAG skulle kunna känna så.

Under april har jag sett diverse Read-a-thons cirkulera runt... och jag har varit skitsugen på att delta, MEN jag har valt att avstå. För att jag för första gången någonsin faktiskt blivit riktigt stressad av tanken. Som jag ju aldrig trodde att jag skulle bli. Nu blir jag det! Och det främst för att utmaningarna har legat på datum när jag jobbar. Det finns inte en chans att jag orkar med att läsa så mycket som krävs när jag jobbar samtidigt.


Så vad vill jag då ha sagt med detta inlägg? Jo, att jag från och med nu inte ska lägga så stor press på mig med läsningen. Däremot kommer jag fortsätta med att försöka arrangera Read-a-thons när jag är ledig! Men från och med nu kommer jag alltså inte att delta eller arrangera när jag jobbar samtidigt. Bara att arrangera min pågående Read-a-long gör mig smått stressad. Faktiskt! Vilket har gjort att jag hamnat i en lässvacka under april. Ni vet ju att jag aldrig läste Sweet Evil t.ex. För att jag inte hade lust. Jag har ju också fått sluta med mina temaläsningar för att jag kände att de inte längre gav mig nåt, utan bara gjorde att jag tappade läslusten. Jag har fått leta efter ljudböcker att lyssna på för att jag på något sätt ska orka hålla läsflytet i schack. Så ja, läsningen för mig just nu är a bit of a struggle. Därför lovar jag mig sjäv här och nu att sluta delta i utmaningar som gör mig stressad, sluta läsa böcker jag inte känner mig sugen på OCH att framöver inte lägga så mycket press på mig själv. För den där prestationsångesten är inte kul längre. Den är verkligen inte det.

Läsning ska vara kul! Inte ett krav.

9 kommentarer:

  1. Det är tråkigt när något roligt övergår till att bli en prestation som en känner stress över. Men vad skönt att du insett vad som stressar dig och kan fokusera på att läsa för att det är roligt nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jätteskönt! Men ja tråkigt när det blir sådär. Har lagt ner så mycket tid på att arrangera tävlingar och Läs-a-lots osv nu de senaste åren så känner mig lite smått matt nu.

      Radera
  2. Ibland måste man helt enkelt bara läsa utan några uppsatta mål eller linkande. Det är bra att du har insett vad som stressar dig och pausar det. Du kommer att hitta tillbaka till läsglädjen. Låt det bara ta den tid som krävs. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka! Tycker ju att det är kul också. Men ja, blir väldigt lätt stressad av det också.

      Radera
  3. Good for you!!! Låter jättebra att du insett detta, för läsning ska ju bara vara lustfyllt och avslappnande och alldeles, alldeles underbart. :) Och vi vill ju att du ska orka fortsätta blogga också. :)

    SvaraRadera
  4. Håller helt med om att böckerna ska vara en källa till njutning, inte ett stressmoment. Jag har själv funderat rätt mycket på just det här under semestern förra veckan och planerar också ett inlägg om det.

    SvaraRadera
  5. Jag förstår känslan. Samma sak för mig nu när det hopar sig med många recensionsexemplar som läggs på hög, samtidigt som man åtagit sig annat och dessutom har jobb att tänka på.

    Jag hoppas att jag inte stressade dig för mycket med mitt tips om Authorathon, för det var inte alls min mening - jag visste inte att du kände dig så stressad kring readathons just nu. Förlåt!

    Som du skriver ska läsningen vara kul, och man ska vara försiktig när det börjar kännas som ett krav, så du gör helt rätt! Och tack för att du delar med dig och berättar.

    Hoppas verkligen att du hittar tillbaka till en stressfri läsning utan prestationsångest! Stå på dig och lycka till! Både läsning och bloggande ska ju vara kul.

    Ta hand om dig och läsningen, och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jenny! Oroa dig inte, det är ingen fara. Men absolut, readathons har gjort mig stressad den senaste tiden. Men absolut inte ditt fel ju. Däremot tycker jag det är tråkigt när jag inte kan delta, men känner att jag måste börja prioritera nu. Inte hoppa på saker jag kommer att känna stress över. Då är det bättre att avstå.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...