lördag 9 april 2016

Odinsbarn: Read-a-long (del 1)

Här har ni nu mina första kommentarer kring Odinsbarn av Siri Pettersen. För att läsa mer om Read-a-long:en, klicka här. Otroligt kul att så många ville vara med, det trodde jag aldrig.




Jag läser den inbundna utgåvan från B. Wahlströms som är på 662 sidor. Denna första del kommer att behandla s. 7-151



Mina kommentarer:
Jag vet verkligen inte vad jag hade för förväntningar på den här boken från början. Har aldrig läst några recensioner på den heller så jag visste inte ens vad den skulle handla om, men när jag läste baksidetexten så blev jag verkligen jättenyfiken, en fantasy med rötter i den nordiska mytologin. Det sålde in mig på konceptet totalt. Jag älskar mytologi och fantasy - wow.

Och jag måste säga att jag bitvis var lite tveksam så här i början, innan jag började komma in lite mer i handlingen. Men nu efter att ha läst över 150 sidor så tycker jag att jag börjar gilla den allt mer.

Jag gillar världen mer och mer även om jag inte helt och fullt lyckats greppa den än. Har inte koll på vad allt betyder riktigt. Det här att "famna" t.ex. -  men det har att göra med någon kraft eller hur? Jag gillar även Hirka och hela grejen med att hon är svanslös och "jordblind"... vad nu exakt det betyder? Nej, jag har inte fullt förstått allt ännu... om ni som läser tillsammans kan förtydliga lite för mig så tas det tacksamt emot.

Men över lag tycker jag det börjar bli spännande nu och jag ser fram emot att läsa vidare...

10 kommentarer:

  1. Eftersom jag läst boken har jag inga problem med uttrycken och hur allt hänger ihop den här gången. Men minns att det var förvirrande första gången. Man förstår efter ett tag.
    Men att famna handlar precis som du tror om en sorts kraft. Lite likt magi inbillar jag mig, men det är min tolkning. Och de får kraften från jorden på något vis, tror liksom att det är kraftkällan. Vilket innebär att en "jordblind" inte kan känna kraften i jorden. Och alltså inte heller famna då. Om du nu blir något klokare av mitt försök att förklara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket. Jo, men då tror jag att jag ungefär har koll på läget. Härligt att kunna diskutera med er andra i kommentarerna.

      Radera
  2. Jag gillade det också även om det känns som om mycket byggs upp för längre fram så jag känner precis som dig att jag inte riktigt har koll på vad allt betyder ännu. Men jag tänker att det är en del som upptäcks senare :) Det känns väldigt spännande i varje fall att få veta mer och mer om den där världen :)
    Bra att det nu blev lördag så jag kan fortsätta läsa vidare och se vad som händer! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar. Ja, jag ska också läsa vidare nu i helgen. Ska bli intressant att höra alla era tankar!

      Radera
  3. Då har jag gjort ett inlägg om vad jag tycker!
    Välkomna till mig!
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  4. Mitt inlägg med tankar är också uppe! ☺️

    SvaraRadera
  5. Mitt inlägg med mina tankar har jag precis lagt upp

    SvaraRadera
  6. Nu har jag också postat mitt inlägg med tankar och idéer hittills.
    http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2016/04/odinsbarn-read-long-del-1.html

    SvaraRadera
  7. Nu har jag postat mitt inlägg också!
    http://bokgodis.blogspot.se/2016/04/odinsbarn-read-long-del-1.html

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...