lördag 16 april 2016

Odinsbarn: Read-a-long (del 2)

Här har ni nu mitt andra inlägg kring Odinsbarn av Siri Pettersen. För att läsa mer om Read-a-long:en, klicka här. Länka gärna era inlägg bland mina kommentarer, så att jag kan gå in och kika på alla era tankar och kommentarer.



Jag läser den inbundna utgåvan från B. Wahlströms som är på 662 sidor. Denna andra del kommer att behandla s. 152-314


Mina kommentarer: 
Nu tycker jag att handlingen börjar ta fart. Men det är fortfarande en hel del som för mig är ganska oklart. Och då pratar jag främst om världen. Jag har fortfarande inte riktigt klart för mig vad "Rådet", "Riten" eller "Skuggorna" är.  Kan någon förklara lite mer exakt vad de här orden innebär i den här världen?

I denna andra del tyckte jag att det var väldigt sorgligt när Hirkas far dog. Jag undrade lite hur hon inte kunde ta det hårdare än vad hon gjorde... men sedan insåg jag att det ju inte var hennes riktiga pappa. Eller hur var det? Jag kan ha missförstått.

Tyckte det var ganska spännande då hon satte eld på sitt hem och sedan flydde mot Korphem. Det var där någonstans som jag tyckte att handlingen började ta fart på allvar.

Sedan undrar jag lite över Rime... kommer de att bli ett par? Jag är lite osäker... jag tycker att jag får hintar om att de kanske inte känner så starkt för varandra som jag trodde först. Vad tror ni?


15 kommentarer:

  1. Ja nu börjar det hända saker :) Nej jag förstår det som att Hirka vet att det inte var hennes pappa för hon fick en tanke om att "även odinsbarn har väl föräldrar?" och så blir hon nyfiken på det. Men det är klart det är tungt för henne. Hennes "far" har mest skyddat henne.
    Det här med Rime kanske är så att det går lite trögt men att de i slutet, kanske inte ens i denna bok, får varandra... inte vet jag men de verkar ju gilla varandra i varje fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men då har jag förstått vem hennes far var i alla fall.

      Radera
  2. Hej!
    Jag har inte heller riktigt förstått allt än, men Rådet är väl alla jarlarna, som tex Eriki är i Korphem som samlas och bestämmer över hela riket, fast jag vet inte riktigt en gissnig. Riten är något som alla som fyller 16 genomgår för att se hur stor kraft de har, Famna jorden, eller det är vad jag tror.
    Skuggorna däremot har jag inte riktigt fått kläm på än, är det det som Rime vill bli istället för med i Rådet???

    Det är inte hennes riktige far men han har tagit hand om henne sen hon var nyfödd och kan väl räknas som en far men ej biologisk,

    Kärlekspromblematik vet jag inte om det kommer att bli, men vem vet, de har ju även introducerat Tine nu.

    Mina tankar finns här
    http://mittbokintresse.blogspot.se/2016/04/read-long-odinsbarn-av-siri-pettersson.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förklaringarna kring Rådet och Riten!

      Radera
  3. Jag har 54 sidor kvar av veckans läsning men kommer läsa det ikväll. Inlägg kommer kanske senare eller i morgon beroende på hur jag mår.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  4. Har skrivit lite tankar här: http://bokgodis.blogspot.se/2016/04/odinsbarn-read-long-del-2.html
    Det var inte hennes riktiga pappa, han hittade ju henne som bebis i skogen men eftersom hon växte upp med honom så var han ju som en far ändå.
    Att hon inte tog det hårdare var väl att de kanske inte visade känslor på samma sätt som vi gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det ja!! Han hittade ju henne i skogen... Hade jag redan glömt... men tycker nog ändå att det borde funnits starkare känslor.

      Bara relaterar själv, som adopterad...

      Radera
  5. Rådet är liksom de som styr över alla (i alla fall i den delen av landet som jag förstått det). Rådsmedlemmarna tillhör släkten där kraften är extra stor (vilket är varför det förväntades av Rime att han skulle bli rådsmedlem eftersom hans mormor är det och kraften var stark hos honom). De lyder under siaren och är liksom de som för hans talan.
    Riten genomgår alla när de är 16 för att som camilla skrev här över, se hur stor kraft de har. De med stor kraft får "jobb" i huvudstaden där kraften behövs och det är ett rätt bra sätt att leva livet jämfört med hur många har det ute i byarna. Plus att det är aktningsvärt att ha stark kraft.
    Skuggorna är helt enkelt en slags krigare/lönnmördare typ. De kanske gör mer saker också men isf minns jag inte det nu.
    Som jag sa redan förra veckan så kommer saker och ting klarna. Men det tar ett tag att förstå sig på världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för superbra förklaring!!

      Radera
  6. Och nu har även jag fått till veckans inlägg även om jag inte riktigt hunnit med den här veckan. :)
    http://littermentart.blogspot.se/2016/04/read-long-odinsbarn-del-2.html

    SvaraRadera
  7. Så där. Då har ni lite tankar av mig om dessa sidor.
    Välkomna.
    http://cissigrip.blogg.se/2016/april/odinsbarn-sidan-152-314.html
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  8. Som någon redan nämnt är Skuggorna lönnmördare. Rådet är motsvarande ett kungligt hov, som styr och ställer i trollens värld. Riten är den ritual som alla unga troll genomgår för att bli "vuxna" eller för att kunna bevisa att de är troll nog att trolla. :-)

    Här är mitt diskussioninlägg om andra delen:
    http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2016/04/read-long-odinsbarn-del-2-sidan-152-314.html

    SvaraRadera
  9. NU har jag äntligen hunnit med! Hann inte läsa alls till förra veckans inlägg :/ men nu så!
    Gud vad bra alla förklarat allting här ovanförˆˆ funderar själv också på en del - kanske mest dock på det här med Urds hals - tycker det låter superkonstigt?

    Tycker forfarande det är lite väl långsamt och har inte riktigt fastnat för någon av karaktärerna, men det kanske kommer efter ett tag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och här finns alltså mitt inlägg, glömde helt bort att länka ... http://mylifestylebyelvira.blogspot.com/2016/04/read-long-odinsbarn-1.html

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...