söndag 17 april 2016

Recension: Doon av Carey Corp & Lorie Langdon



Titel: Doon
Författare: Carey Corp & Lorie Langdon
Serie: Doon #1
Utgivningsår: 2014
Förlag: Blink
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Bokus eller Adlibris

_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:

Veronica doesn't think she's going crazy. But why can't anyone else see the mysterious blond boy who keeps popping up wherever she goes? When her best friend, Mackenna, invites her to spend the summer in Scotland, Veronica jumps at the opportunity to leave her complicated life behind for a few months. But the Scottish countryside holds other plans. Not only has the imaginary kilted boy followed her to Alloway, she and Mackenna uncover a strange set of rings and a very unnerving letter from Mackenna's great aunt-and when the girls test the instructions Aunt Gracie left behind, they find themselves transported to a land that defies explanation. Doon seems like a real-life fairy tale, complete with one prince who has eyes for Mackenna and another who looks suspiciously like the boy from Veronica's daydreams. But Doon has a dark underbelly as well. The two girls could have everything they've longed for...or they could end up breaking an enchantment and find themselves trapped in a world that has become a nightmare. ________________________________________________________________________

Mina kommentarer:

Den här boken har stått så länge i min bokhylla utan att jag har läst den. Så nu äntligen i och med hylltömningen tyckte jag att det var dags att läsa den. Och vet ni? Jag tyckte om den jättemycket. Jag är så inne på Skottland nu också eftersom jag och sambon ska åka dit i sommar. Så att få läsa en bok som utspelar sig i Skottland kändes bara så himla kul!!!

Boken handlar ju om Veronica och MacKenna som är bästa vänner och MacKenna bjuder över Veronica till Skottland över sommarlovet. Plötsligt börjar Veronica få syner, där hon ser en mystisk man i kilt... vem är han? Och finns han på riktigt?

Boken är skriven ur både Veronicas och MacKennas POV, ungefär vartannat kapitel. Detta tyckte jag dock var lite onödigt för det var absolut Veronicas kapitel jag fastnade mest för. Det funkade med bådas POV, men jag hade nog gillat boken ännu mer om den bara varit skriven ur Veronicas POV istället.

Tyckte det var riktigt spännande mot slutet och då började jag faktiskt bli intresserad av hur det skulle gå för MacKenna och hennes drömprins. Men det var ju så klart meningen... att det skulle vara en liten cliffhanger där på slutet. Men över lag tyckte jag verkligen om den här boken och har redan införskaffat mig del två.

Slutsats: En bok som utspelar sig i Skottland och som jag verkligen fastnade för! Ser fram emot att läsa del två.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...