måndag 11 april 2016

Recension: Systrars Öde av Jessica Spotswood



Titel: Systrars öde
Författare: Jessica Spotswood
Serie: Systrarna Cahill #3
Utgivningsår: 2015
Förlag: Rabén & Sjögren
Rec-ex: Ja. Tack till Rabén & Sjögren
Köp: T.ex på Adlibris
________________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:
Febern skördar offer i New London och Cate skulle kunna bota människor, men inte utan att avslöja sin kraft för Brödraskapet och själv riskera livet. De har redan avrättat många misstänkta häxor.


Som om det inte vore nog måste Cate dessutom försöka få Finn att minnas vad de hade tillsammans. Efter Mauras svek har Finn inget minne av Cate längre. Och Tess syner blir allt starkare, profetian om att en Cahillsyster kommer att döda en annan verkar inte längre osannolik.

Sista delen i trilogin om systrarna Cahill är full av romantik, magi, spänning och oanade vändningar. Böcker att sträckläsa!

________________________________________________________________________

Mina kommentarer:

Som ni kanske kommer ihåg så totalsågade jag Sjärnmärkt här på bloggen för ett ganska bra tag sedan och skrev att jag nog aldrig skulle läsa klart den här serien. Vid det laget var jag ganska ordentligt trött på häxor och magi, vilket verkligen speglade av sig i den recensionen. Nu, nästan ett år senare jag äntligen läst sista delen, Systrars öde och hör och häpna tyckt om den.

Jag vet egentligen inte varför, men jag tyckte faktiskt att det var riktigt spännande mot slutet och kunde inte lägga boken ifrån mig. I förra boken brydde jag mig inte så mycket om karaktärerna, men det gjorde jag nu. Jag tyckte det var läskigt att läsa om febern som spred sig och tyckte det var riktigt spännande när Cate som ju har magiska krafter och skulle kunna bota människor inte får göra det av rädsla för att bli avslöjad och avrättad som häxa.

Lite övriga tankar och spoilers:
+ Men åh, vad chockad jag blev över upplösningen. Att Maura var den som dog och att Tess var den som dödade henne. Det var jag faktiskt inte alls beredd på. Tyckte riktigt synd om Maura där och blev uppriktigt ledsen när hon dog.

+ Skönt också att det verkar lösa sig för Cate och Finn till slut och att de verkar vara på väg att hitta tillbaka till varandra igen.


+ Och att göra magin laglig... Yay!!!


Slutsats: En riktigt bra avslutning på serien. Rekommenderas!



1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...