måndag 2 maj 2016

Recension: Arvet efter dig av Jojo Moyes




 
Titel: Arvet efter dig
Författare: Jojo Moyes
Serie: -
Utgivningsår: 2016
Förlag: Printz publishing
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris

_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:

Jag vill att du ska leva ett bra liv. Jag vill att du ska leva.
Med all min kärlek,
Will

Lou tampas med skuldkänslor över att hon inte lyckades förmå Will att fortsätta leva, samtidigt som hon själv ställs inför en hel rad nya utmaningar. Hon lovade Will att våga mer och att leva sitt liv fullt ut. Men hur? Och om man lärt sig att kärleken ibland lämnar en med outsäglig sorg och saknad, vågar man då bli kär igen?
 
_______________________________________________________________________

Mina kommentarer: 

Jag är glad att jag väntade med att läsa den här boken. För att precis efter att jag läste ut Livet efter dig var jag ganska tagen och jag hade nog inte kunnat ta till mig en fortsättning just då. Men nu kände jag att det hade gått tillräckligt lång tid för att jag skulle kunna läsa en fortsättning.

Från början hade ju inte Jojo Moyes tänkt att skriva någon fortsättning på Livet efter dig, men tydligen så var det så många läsare som ville ha en fortsättning att Moyes till slut skrev en uppföljare. Själv tyckte jag kanske inte från början att det hade behövts någon fortsättning. Men det var ju ändå kul nu att det kom en uppföljare ändå.

Här har det gått några månader sedan Wills död och Lou har inte riktigt kommit över hans död. Hur ska hon kunna gå vidare?

Det var vissa saker jag tyckte om i den här boken, men det var också en hel del grejer jag inte gillade och tyckte var väldigt onödiga. T.ex. så förstod jag aldrig varför Moyes behövde kasta in en okänd dotter i handlingen. Tyckte faktiskt att det var ganska ointressant och framför allt fastnade jag inte heller för Lily. Tyckte bara att hon var en jobbig tonåring som jag definitivt att kunnat klara mig utan. Hade hellre sett handlingen cirkulera mer runt Lou. Fattar inte hur hon kunde låta Lily bo hos henne och att hon inte sa ifrån på en gång. Jag hade aldrig låtit en okänd rebellisk tonåring ta över mitt liv på det sättet.

Så nej, det här blev ingen ny favorit. Jag störde mig alldeles för mycket på vissa nya karaktärer i den här boken. Men jag gillade slutet och jag tyckte att det var kul med en uppföljare. Men som sagt så önskar jag att det hade varit mindre fokus på Lily och mer fokus på Lou.. Men jag gillade slutet i alla fall.



Slutsats: Kul med en uppföljare till Livet efter dig, men jag tycker nog att den bör läsas ett tag efteråt. Lite av besvikelse för mig, men ändå helt okej.





1 kommentar:

  1. Köpte denna på bokrean men har inte läst den första ännu. Men det blir väl framöver.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...