torsdag 5 maj 2016

Recension: Ja jag har mens, hurså? av Clara Henry


Titel: Ja jag har mens, hurså?
Författare: Clara Henry
Serie: -
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bonnier Audio
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:


Youtubestjärna guidar i mensdjungeln


Mens alltså. Vad är det egentligen? Och varför är det så pinsamt, att en gömmer tampongen i tröjärmen på väg till toaletten? Komikern och Youtube-fenomenet Clara Henry har svaren. För alla som väntar sin första mens, har fått mens eller har någon i sin närhet som klagar över denna fantastiska plåga, förklarar hon vad det innebär att ha en livmoder.

Har du alltid undrat vad mens är, varför det kan göra så fruktansvärt ont i magen eller varför det enda du vill göra ibland är att äta choklad och titta på söta kattvideor? Har du reagerat på hur tabubelagt det är att prata om något som hälften av jordens befolkning går igenom en gång i månaden under hela sitt fruktbara liv? Och framför allt: har du letat efter det bästa svaret till frågan ”har du mens eller?”

I Ja jag har mens, hurså? delar Clara Henry med sig av sina egna erfarenheter och personliga tips till alla som har eller väntar på att få mens. Hon förklarar även olika termer och vad menstruation faktiskt innebär, går igenom olika mensskydd, redogör för hur man behandlat mens historiskt och om sambandet mellan mens och jämställdhet. Allt detta med sin unika, starka och underhållande röst.

Och om du plötsligt skulle sukta efter något sött – vare sig det gäller godis eller gulliga djur – misströsta ej. I den här boken finner du allt du söker. Välkommen till mensklubben!

 

_______________________________________________________________________

Mina kommentarer: 
Jag lyssnar inte så ofta på ljudböcker. Faktiskt extremt sällan, men då jag fick tipset om denna bok så tänkte jag att den bara måste ju göra sig bättre som ljudbok. Jag brukar själv ibland slötitta på Claras videos på Youtube och tycker de brukar vara ganska roliga.

Så när jag fick tipset att läsa hennes bok tvekade jag inte särskilt länge. Dock så var jag väl lite tveksam till ämnet. En bok om mens liksom? Kan den verkligen vara rolig?
Själv avskyr jag ju mens då jag alltid har haft sådan fruktansvärd och hemsk mensvärk. När jag var yngre var det så illa att jag kräktes och fick vara hemma från skolan. (tack och lov har det blivit bättre nu.) Men hur som helst, svaret är JA! Den här boken är faktiskt riktigt rolig. Jag fnissade nämligen en hel del då jag satt och lyssnade. Mest på grund av att  igenkänningsfaktorn är så hög! Vi har väl alla varit med om något pinsamt i samband med mens... och har vi inte varit det själva så vet vi med väldigt hög sannolikhet någon kompis som varit det.

Jag tycker att Clara får till blandningen av humor och information på ett lysande sätt. Det blir aldrig tråkigt och man får samtidigt lära sig en hel del. Och trots att boken nog riktar sig till en något yngre publik tycker jag nog ändå att även jag som är över trettio fick lära mig ett och annat också. Men bäst är absolut igenkänningsfaktorn!



Slutsats: Roligt och informativt om mens! Rekommenderas!




5 kommentarer:

  1. Kul att du också gillade den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut! Tyckte den var ganska underhållande!

      Radera
  2. Jag har funderat på om jag ska läsa eller lyssna på denna bok, men valde att läsa (läser just nu). Jag tänker att jag missar bilderna om jag lyssnar. Ser dock nu att det är Clara själv som läser upp, så nu måste jag nog testa att lyssna också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade verkligen den här boken som ljudbok!

      Radera
  3. Jag ska DEFINITIVT läsa den! Kul att du gillade den!
    Kram Cissi

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...