måndag 30 maj 2016

Recension: Pestens År av Magnus Västerbro



Titel: Pestens År
Författare: Magnus Västerbro
Serie: -
Utgivningsår: 2016
Förlag: Historiska Media
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:
 
En fängslande berättelse om epidemin som nära på halverade Stockholms befolkning.

1710. Mitt under brinnande krig riktade liemannen ett fruktansvärt hugg mot Sverige. På kort tid dog nära hälften av Stockholms befolkning i pesten. Undergången tycktes nära.

Pestens år är en fängslande berättelse om döden och staden. Hur farsoten slog till bara ett år efter det stora nederlaget vid Poltava. Hur den skräckinjagande epidemin spred sig bland Stockholms gator och gränder, för att därefter ta sig vidare ut i landet.

Vetenskapsjournalisten Magnus Västerbro skildrar hur Stockholms invånare ställdes inför en katastrof av ofattbara proportioner. Hur reagerade de enskilda människorna? Vilket ansvar tog myndigheterna? Och hur bidrog pesten till den svenska stormaktens undergång?

Pesten sågs av sin samtid som ett av de viktigaste tecknen på att Gud hade övergett det svenska folket, och att han straffade dem med pest och nederlag för deras högmod och storhetsvansinne. Pestens år är berättelsen om en central men ändå bortglömd period i Sveriges historia.

 
________________________________________________________________________
 

Mina kommentarer: Jag har länge varit på jakt efter en bok om Digerdöden. Vet inte varför riktigt, men jag har alltid varit ganska intresserad av historiska hemskheter! Så därför blev jag verkligen jätteglad när jag såg att denna bok skulle ges ut. Jag formligen kastade mig över den så fort den kom hem med posten eftersom jag var så sjukt sugen på att få veta mer om hur Digerdöden kom till Sverige.

Magnus Västerbro skriver informativt med humor om hur pesten kom till Stockholm under 1700-talet. Han berättar bl.a. om hur nära hälften av Stockholms befolkning stryker med och hur pesten kom hit och hur människorna tror att det smittar.


Dock så blev jag lite förvirrad över huruvida den här boken egentligen handlar om Digerdöden eller inte. Ordet Digerdöden nämns nämligen aldrig i boken, utan det pratas endast om "pesten". Då jag googlade på Digerdöden så står det att just Digerdöden drabbade Sverige under 1350-talet, vilket ju är långt tidigare än när den här boken utspelar sig. Därför blir jag lite tveksam... har jag missuppfattat det här? Handlar inte den här boken   om Digerdöden utan om någon annan slags pest? Dock så pratas det ju om samma bakterie som folk dog av under 1300-talet, Yersinia pestis. Det pratas om samma symptom som på 1300-talet, d.v.s böldpest, lungpest och blodpest men ja, den här pesten kom ju LÅNGT senare och ska tydligen vara senaste gången Sverige drabbades av en stor pestepidemi. Men huruvida denna epidemi ska räknas till Digerdöden eller inte förblir oklart.

Men jag gillar verkligen den här boken, det är spännande, informativt och lättläst med en gnutta humor. Precis som jag tycker att en bra faktabok ska vara. Det enda som jag tycker drar ner betyget är förvirringen kring om denna epok tillhör Digerdöden eller inte.

Slutsats: Informativt och lättläst om senaste gången pesten drabbade Sverige. Rekommenderas till den intresserade!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...