fredag 6 maj 2016

Skrivarvlogg: Hur kommer man igång?

Så himla kul att så många gick in och kommenterade på mitt tramsinlägg om att börja skriva. Det är på den sidan jag kommer att samla allt som har att göra med mitt skrivande. Just nu finns det ju ingenting på den överhuvudtaget, så fnissade lite åt att ni började kommentera redan på det enligt mig rätt trista inlägget. Dock får ni jättegärna kommentera på det här inlägget, för detta är min första skrivarvlogg.

Hoppas ni gillar den och kul att se att ni är så många som faktiskt är intresserade av att följa mitt skrivande!





10 kommentarer:

  1. Jag har också tänkt att ta tag i mitt skrivande. Sist jag skrev var när jag läste kreativt skrivande i gymnasiet. VId nyår sa jag att jag skulle komma igång igen. Det har inte gått bra. Men nu har jag kommit in på en sommarkurs i skrivande så hoppas på att det ska ge mig en push så jag verkligen kommer igång! Ska bli spännande att följa ditt skrivande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt! Lycka till! Och kul att du vill följa med på min resa att komma igång och skriva lite!

      Radera
  2. Det bästa skrivtipset jag någonsin läst kommer från Meg Cabot: "Sit down, start a story, finish it, put it aside, start a new one. Now you're a writer!" Ett väldigt bra tips tycker jag, men det är ju sällan så enkelt. Jag vet att jag någonstans har en bok som heter "Att skriva börjar här" som handlar om att skriva. Vet inte om den är bra men den kanske är värd att kolla upp.
    Jag har skrivit en del genom livet men de senaste åren har det varit skrivtorka. Det jag däremot alltid gör är att skriva upp idéer som poppar upp i huvudet. Det kan vara en titel, en bra startmening, en handling i stora drag, vad som helst. Och inspirationen kan faktiskt komma från precis vad som helst: en tågresa, ett samtal med kassören på Ica, en bok man läser, you name it. Jag blev till exempel jättesugen på att skriva när jag läste "Arvet efter dig" av Jojo Moyes. Vet inte varför men jag följde i alla fall ingivelsen och började på en story som funnits i mitt huvud länge, länge. Jag har massor av påbörjade storys. Vissa tycker att man ska hålla sig till en i taget men om jag känner för att börja på något nytt innan allt annat är klart så gör jag det. Det är bättre att skriva något än att inte skriva alls. Och man är ju på olika humör olika dagar så då kan man växla lite.
    Jag har ibland en liten handling planerad till det jag skriver men oftast brukar historien föra mig åt helt andra håll ändå. Bara börja så kan det lösa sig på vägen. Det sämsta man kan ha är i alla fall prestationsångest för då vågar man inte ens börja.
    Oj, det här blev långt, men jag hoppas att det kan peppa dig lite i alla fall. Jag har även läst att hemligheten till skrivande är att "ha rumpan på stolen och fingrarna på tangentbordet". :)
    Lycka till med skrivandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket för dina fina tips! Och ett skrivtips från självaste Meg Cabot kan ju aldrig vara dåligt!
      Jag håller definitivt med om att det är bättre att skriva för mycket än inte alls.
      Tack för peppen! :-)

      Radera
  3. Vad kul det här ska bli att följa!

    För min del får jag mina idéer överallt ifrån, så det är kanske inte till så mycket hjälp :P Det kan vara en låt jag hör, en bild jag sett eller bara en mening eller ett koncept som dyker upp i huvudet. Jag har inget särskilt sofistikerat sätt att välja vilken idé jag vill köra på, utan brukar bara välja den idé som jag är mest exalterad över i stunden.

    När jag sedan har en idé som jag vill köra på brukar jag göra lite "bakgrundsarbete". Jag skapar ett dokument där jag skriver upp en kortfattad synopsis, sedan radar jag upp de mest viktiga karaktärerna (hur de ser ut, hur de är som personer, deras syfte i berättelsen, kanske vilka relationer de har till varandra). Där brukar jag även skriva upp om jag vill skriva i jag-form till exempel och om berättelsen ska skrivas i dåtid eller nutid. Om jag har några nyckelscener brukar jag även inkludera dem i det här dokumentet. Sedan går jag vidare till lite roligare grejor, som att skapa en spellista på Spotify som passar projektet och att skapa en Pinterest board med inspiration. Sedan börjar jag med själva skrivandet, men jag vet att många andra planerar väldigt mycket mer. Men personligen kör jag bara, och för mig funkar det bäst att skriva kronologiskt. Det tomma dokumentet kan vara väldigt skrämmande, men jag försöker trycka undan de rädslor jag känner och bara sätta igång. Jag försöker strunta i om det faktiskt blir bra eller ej, i detta stadiet är det viktigare att bara ha någonting att arbeta med.

    Jag vet inte om jag kom med tips som du faktiskt kan använda, men jag hoppas du kommer igång med skrivandet och att du har kul under tiden! Lycka till :)

    SvaraRadera
  4. Jag har varit galet sugen på att skapa en Pinterest board... men jag fattar inte hur Pinterest funkar. Ska verkligen försöka komma igång och använda det.

    SvaraRadera
  5. Jättekul att du är intresserad av att skriva! Jag är själv väldigt intresserad, och har påbörjat en hel del noveller och böcker även om det är väldigt få av dem som blivit avslutade - så vet inte riktigt till hur stor hjälp mina tips kan vara ;)

    Men det jag brukar göra är att bara börja skriva. Gripa tag i en känsla, en idé eller ett scenario eller vad som helst och bara börja, se vart det leder liksom. Om det sedan börjar bli något, om jag skrivit en bit och hittat på karaktärer och så, då brukar jag pausa och försöka skriva någon form av bakgrund. Sätta mig ner och tänka ut ungefär var jag vill att historien ska hamna, vilka karaktärerna ska vara och ungefär hur de är. Ofta skriver jag tankekartor. Över lag är jag dock ganska dålig på att hitta på bra och tydliga karaktärer och det är delvis vad som brukar göra det så svårt för mig att fortsätta med mina idéer, så därför tror jag att det ofta är enklare att skriva något större om man har tydliga karaktärer ganska tidigt i skrivprocessen, så det kan ju vara något att tänka på kanske.

    Som sagt är det viktigast för mig att bara börja på en gång. Om jag ska komma någonstans måste jag skriva något. Men alla funkar ju olika och för vissa blir det absolut bäst om de planerar så mycket som möjligt innan de börjar. Du kanske får pröva dig fram och se vad som känns bäst för dig.

    Min inspiration brukar jag få från musik. Jag sätter mig ner och sätter på en riktigt bra sång med mycket känsla i som jag gillar och sen låter jag den känslan gripa tag i mig och försöker få ner den på pappret. Men annars får jag också ofta inspiration av andras berättelser, filmer och böcker.

    Om jag ska tipsa om en bok så är det "Skriv om och om igen", nu vet jag inte hur lätt den är att få tag på eftersom det var ett tag sedan den gavs ut, men när jag började skriva gav den mig mycket idéer vilket var toppen!

    Hur som helst: Stort lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket för dina tips! Bra tips med musik! Håller med om att det viktigaste bara är att börja istället för att hålla på att skjuta upp saker!

      Radera
  6. Stephen King har en jättebra bok om att skriva, den heter "Att skriva"
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  7. Sätt dig inte ner och tänk: nu ska jag skriva en bok. Börja med att skriva, skriva, läsa, skriva och läsa. Spåna idéer, tjuvlyssna på folk, gör research, fundera på varför du vill skriva bok, vad du vill förmedla till läsaren (behöver inte vara något präktigt, svaret kan lika gärna vara "ett härliga äventyr") osv. Lycka till!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...