lördag 25 juni 2016

Recension: I was here av Gayle Forman


Titel: I was here
Författare: Gayle Forman
Serie: -
Utgivningsår: 2015
Förlag: Viking
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:   

Cody and Meg were inseparable... Until they werent. When her best friend, Meg, drinks a bottle of industrial-strength cleaner alone in a motel room, Cody is understandably shocked and devastated. She and Meg shared everythingso how was there no warning? But when Cody travels to Megs college town to pack up the belongings left behind, she discovers that theres a lot that Meg never told her. About her old roommates, the sort of people Cody never would have met in her dead-end small town in Washington. About Ben McAllister, the boy with a guitar and a sneer, and some secrets of his own. And about an encrypted computer file that Cody cant openuntil she does, and suddenly everything Cody thought she knew about her best friends death gets thrown into question.
 

________________________________________________________________________
 

Mina kommentarer, varning för spoilers:

Det här är en bok som jag köpte på Island förra året. Jag tänkte att jag skulle läsa den efter att jag läst Just one day och det har jag ju gjort nu. Den här boken gick fort att läsa ut och jag tyckte den var helt okej. Kanske inte Formans bästa (som jag ju tycker att Just one day är), men ändå helt okej.

Jag tyckte om att läsa om mysteriet kring Megs död och det var det som gjorde att jag verkligen ville läsa vidare. Dock hade jag förväntat mig en sorgligare bok med tanke på ämnet. Men tyvärr blev jag inte så känslomässigt engagerad som jag hoppats på. Jag grät aldrig och jag vet inte riktigt varför. Jag fastnade nog helt enkelt inte tillräckligt för karaktärerna. Jag tyckte väl heller inte att Codys handlingar alltid kändes så trovärdiga. Jag hade exempelvis aldrig åkt och sökt upp den person som jag trodde var orsaken till kompisens självmord. Hade jag aldrig vågat.

Blev lite besviken på att jag inte tyckte att den var sorglig. Jag hade förväntat mig en sorglig och gripande bok, som skulle få mig att känna all the feels, men tyvärr så föll den lite platt för mig och kändes mer som en mysteriebok än ett gripande drama. Så nja, lite besviken blev jag.


Lite osäker på vad jag tyckte om Ben också. Till en början tyckte jag nog att han var ganska svinig och kände att jag var lite tveksam till om jag tyckte att Cody och han skulle bli ihop. Kändes som ett så totalt fel sätt att träffas. Riktigt awkward ju att han hade legat med Meg innan han föll för Cody. Jag gillade dock att han ändrade sig och att han utvecklades som karaktär genom boken, men jo till en början hade jag ganska svårt för honom - men jag gillade honom mot slutet.


Slutsats: Inte Formans bästa men ändå en okej bok som gick snabbt att läsa ut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...