fredag 24 juni 2016

Recension: Just One Day - Gayle Forman




Titel: Just One Day
Författare: Gayle Forman
Serie: Just One Day #1
Utgivningsår: 2013
Förlag: Speak
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:   

From the "New York Times" bestselling author of "If I Stay"

Allyson Healey's life is exactly like her suitcase packed, planned, ordered. Then on the last day of her three-week post-graduation European tour, she meets Willem. A free-spirited, roving actor, Willem is everything she s not, and when he invites her to abandon her plans and come to Paris with him, Allyson says yes. This uncharacteristic decision leads to a day of risk and romance, liberation and intimacy: 24 hours that will transform Allyson s life.

A book about love, heartbreak, travel, identity, and the accidents of fate, "Just One Day" shows us how sometimes in order to get found, you first have to get lost. . . and how often the people we are seeking are much closer than we know.


________________________________________________________________________
 

Mina kommentarer:

En bok som stått väldigt länge i hyllan utan att ha blivit läst. Jag vet inte riktigt varför för jag har varit sugen på den länge. Men nu blev det äntligen dags.

Jag gillade boken från första början och den gick ganska snabbt att läsa ut. Dock kom det lite andra böcker emellan så läsningen blev väl inte helt sammanhållen utan lite ryckig och det tror jag påverkade lite grann. Tyckte att boken var lite seg mot mitten, men det var nog för att jag hade koncentrationen på annat håll på grund av slalomläsning. När jag sedan läste ut den andra boken jag höll på med och kunde koncentrera mig helt och hållet på denna så tyckte jag om den jättemycket.

Jag har ju bara läst If I stay-dulogin tidigare av Gayle Forman och den blev jag inte helt såld på. Den här tyckte jag om mycket, mycket mer!

Här kommer som vanligt lite random tankar kring handlingen, innehåller självklart spoilers:

+ Lite för mycket av en instalove för mig i början där. Jag hade nog inte följt med första bästa kille bara sådär.

+ Fy vad obehagligt med skinheadsen! Jag hade blivit så jäkla rädd!

+ Oooooh, deras första kyss! That was hot!

+ Usch, jag kände verkligen paniken när Willem var försvunnen. Att vara ensam i en helt okänd stad. Det är typ min mardröm.

+ Så fint när alla hennes vänner hjälpte
till att hitta Willem!

+ Älskade verkligen hennes sökande efter honom. Det var spännande, man ville ju bara att att hon skulle hitta honom.

+ Men alltså slutet!! Hur kan boken sluta så? Värsta antiklimaxet. Man blir så glad när hon hittar honom och så är boken slut? WHAT????


Slutsats: Tyckte jättemycket om den här boken! Men är besviken över att det inte riktigt fanns någon fortsättning. Bara novellen då. Men det är så klart bättre än inget. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...