lördag 18 juni 2016

Röta: Read-a-long (del 2)

Då var det dags att skriva ner mina tankar kring Röta del två.  För att läsa mer om Read-a-long:en, klicka här. Länka gärna era inlägg bland mina kommentarer som vanligt, så att jag kan gå in och kika på alla era tankar och åsikter.




Jag läser den inbundna utgåvan från B. Wahlströms som är på 525 sidor. Denna andra del kommer att behandla s. 194-355.


För er som inte läst så kommer det att förekomma spoilers! Så vill ni inte bli spoilade, sluta läs här.

Mina kommentarer:

Nu händer det verkligen grejer. Hade faktiskt lite svårt att hänga med. Har hamnat lite i en lässvacka de senaste två veckorna. Vill liksom läsa men hittar inte riktigt flytet och tankarna far i väg och jag har bara väldigt svårt att koncentrera mig. Därför kommer nog inte denna recension/uppdatering bli helt rättvisande.

Jag har haft oerhört svårt att koncentrera mig så upptäckte flera gånger under läsningens gång att jag liksom inte fattade vad som hände och att de plötsligt skrev om något som hade hänt tidigare och att jag då: "Va? Vad händer, jaha - när hände det då?" Hatar verkligen när det blir så. Har ni varit med om det någon gång? Att ni typ läst en hel bok bara för att den ska läsas och så sitter ni där i slutet av boken och bara: "Jaha, men vad hände i den då? Eh, ingen aning!"

Därför skulle jag vilja ha lite hjälp nu. För mig är det otroligt rörigt just nu. Eftersom jag liksom har skummat så stora delar (omedvetet) Så snälla hjälp mig att förklara dessa grejer:

# Finns siaren nu eller vad? Fattar inte.
# Va!! Är Hirka Graals dotter? WHAT???

# Hirka är alltså halvblod... men vad innebär det exakt?
# What's up med den där näbben? Det förstår jag inte heller.

Däremot så har jag börjat gilla Rimes delar i boken mer nu. Ni kommer väl ihåg att jag var lite kluven till dem i förra uppdateringen.

Men ja ni hör ju över lag! Förvirringen är total. Snälla, hjälp mig att reda ut begreppen.
Nästa lördag kommer mina tankar kring del två.

7 kommentarer:

  1. Här är mitt inlägg: http://ewelinasbokblogg.blogspot.se/2016/06/read-long-rota-del-2.html

    Jag förstår precis vad du menar när du beskriver hur du känner, har hänt mig också! Tycker också bättre om Rimes delar nu.

    Och som jag förstår det så är Naiell(som varit Kuro) Siaren och är bror till Graal som är Hirkas pappa på något sätt. Och näbben funkar som någon typ av kommunikation mellan världarna och är ett sätt för Graal att hålla kontakt med Rime. Och vad det innebär för Hirka att vara halvblod har vet jag inte heller än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du hjälper mig att förstå vad som händer!

      Radera
  2. Håller med dig har också varit lite disträ när jag läste denna del av boken.
    Men som Evelina skriver som beskrivning så har jag också uppfattat det. En sak som jag tänkte på är att Hirka är designad för att ha det rätta resblodet i korpringarna och det är därför Graal har gjort henne. Blev det mer förståligt nää

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2016/06/read-long-2-rota-av-siri-pettersen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt att hänga med ibland...

      Radera
  3. Skäms på mej. Jag har inte hunnit läsa än....
    Lite över hundra sidor kvar. Men så är ju livet ibland.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  4. De andra har redan förklarat så bra men kan skriva hur jag tolkat det också för att ge ännu en förklaring ;) Niaell var ju korpen Kuro som alltså visade sig vara den riktiga Siaren och visade sig alltså inte vara någon myt. Men rådet har egentligen inte en aning om att Siaren faktiskt existerar som jag förstått det eftersom den riktiga historien står i böckerna som de där bibliotekarierna gömt.
    Hirka är Graals dotter som han skaffat genom inseminering med en människa, därav halvblodet. Hon har alltså de blindas blod och kan därför resa mellan världarna. Något som Graal inte kan eftersom hans blod blivit förgiftat eller något så att det känns som om det brinner om han skulle försöka. (ännu en del av straffet). De pratar ju om att Hirka mest är Graals "blodpåse" så kanske har han tänkt sig byta ut sitt sjuka blod mot Hirkas friska.
    Och den där skumma näbben är ett sätt för den som har den att prata med Graal. på något vis verkar Graal även få makt över den som har näbben i sig så att han kan tortera personen om den inte gör som han vill. Jag kanske bara gör det mer förvirrat för dig i och för sig :P

    Jag ska alldeles strax sätta mig och skriva mitt, lite försenade, inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud vad bra sammanfattat! TACK!!! Du är min räddare i nöden.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...