Recension: Dumplin' av Julie Murphy

Titel: Dumplin'
Författare: Julie Murphy
Förlag: Lavender Lit
_______________________________________________________________________

Willowdean, av sin mamma kallad Dumplin, har alltid trivts med hur hon ser ut. Ja, hon är tjock, men vad gör det? Hennes inställning till den perfekta bikinikroppen? En kropp iklädd bikini.

På sitt nya jobb möter hon Bo, en trevlig och enormt snygg privatskolekille. Klart att hon attraheras av honom. Vad som däremot förvånar henne är att han verkar gilla henne tillbaka. Will, som aldrig tidigare besvärats av sina valkar, och som gärna chockerar sin omgivning genom att kalla sig själv tjock, börjar plötsligt känna sig osäker. Och det stör henne. Så hon bestämmer sig för att vinna tillbaka sitt självförtroende och samtidigt visa alla i Clover City att hon minsann duger precis som hon är.

________________________________________________________________________

Kan börja med att säga att jag verkligen tyckte om den här boken. Jag har varit nyfiken på den ett tag och nu har jag äntligen läst den. Är så glad att jag gillade den eftersom jag har läst en hel del böcker under juni som jag inte fastnat för. Så var ju lite i en lässvacka när jag plockade upp den här.

Tyckte verkligen om Willowdean som karaktär. Jag kände igen mig mycket i henne och hur det kan vara att inte alltid trivas med sig själv. Jag tror att vi alla har och har haft en hel del komplex under vår uppväxt och jag tyckte om att läsa om Willowdean och alla hennes tankar och hennes osäkerhet. Tyckte det var befriande att läsa om en karaktär som kanske utåt sett alltid har bra självförtroende, samtidigt som hon visade att även de personerna kan bli osäkra i vissa situationer. Men vad jag framför allt gillar med är henne är hur hon trots detta inte låter osäkerheten vinna. Hon står upp för sig själv till slut och visar alla var skåpet ska stå. Det gillade jag! Hon är en stark ung tjej!

Tyckte det var tråkigt när hon och bästisen blev ovänner, men blev så glad när de blev vänner igen mot slutet och tyckte det var imponerande hur hon stod upp för sig själv gentemot sin mamma. Det var starkt!
Jag hoppas att Julie Murphy skriver fler böcker, för den här boken tyckte jag verkligen om. Den var lättläst med en intressant huvudkaraktär. Dock fick den mig nästan att tänka lite på filmen Little Miss Sunshine som var så poppis för ca 10 år sedan. Just med tanke på skönhetstävlingen... men ja, det här var en bra bok som jag absolut rekommenderar.

Bra bok med härlig huvudkaraktär. Rekommenderas!