torsdag 18 augusti 2016

Ett väldigt ärligt inlägg och lite tankar om bokbloggsvärlden!

För ett tag sedan såg jag det här inlägget. Det handlar om att bokbloggsvärlden har börjat bli lite enformig... att det är väldigt mycket inlägg om samma sak.

Jag har börjat känna lite samma. Och nej, det betyder inte att jag ska sluta blogga. Absolut inte. Men jag har ibland den senaste tiden känt att jag inte vet vad jag ska blogga OM. Dock känner INTE jag att jag inte vill blogga om något bara för att andra har bloggat om samma sak. Jag skriver om saker för att JAG VILL DET. För att jag har ett behov att skriva av mig om saker som intresserar mig. Men jag kan förstå att det kanske blir tjatigt för vissa när de bläddrar igenom sin feed och inser att det finns typ 10 inlägg om samma sak. Samma taggar, hundra recensioner av samma bok... Det förstår jag.

Och som sagt, ibland vet jag inte vad jag ska blogga om. Jag skulle gärna se att bokbloggsvärlden var lite mer individuell och kreativ... men så är det ju så också att vi alla har ungefär samma intressen och gillar samma saker och då blir det ju samma typ av inlägg...

Jag skriver om det som intresserar MIG, oavsett vad andra tycker. Den här bloggen finns i första hand för att jag ska få skriva av mig. Jag fortsätter att blogga här för att JAG har ett behov av att göra det. Sedan är det klart att jag blir glad när ni kommenterar och gillar min blogg - men helt ärligt skulle jag nog i slutändan faktiskt fortsätta skriva här även om ingen läste mina inlägg, för att JAG behöver och vill det.

Jag vet inte riktigt var jag vill komma med det här inlägget. Det är mest lite saker jag har tänkt på den senaste tiden och hur mycket min blogg faktiskt betyder för mig. Det känns skönt att ha något som man bara har för sin egen skull för att man vill det. Blir saker enformiga ibland, så blir dem det. Men jag känner ändå att jag gillar det jag gör här, oavsett vad andra tycker. Och det tycker jag ändå är det viktigaste. Jag skriver om det som intresserar mig, tycker nån att det är tjatigt eller ointressant, så får de tycka det. Jag trivs på min blogg och det är faktiskt huvudsaken!

En annan sak som jag har känt är att jag har varit väldigt aktiv med att hitta på roliga grejer... t.ex. Läs-a-lots och Read-a-longs och bokbytescirklar... och jag känner att det har varit lite för tidskrävande för mig. Det har tagit väldigt mycket tid för mig att hitta på roliga grejer som ni ska kunna delta i - tid som tagits från MIN faktiska lästid - och det är lite tråkigt tycker jag.
Det är ofta jag har frågat om någon vill hjälpa mig och arrangera och ingen har hört av sig och det tycker jag är jättetråkigt. Därför kommer jag fr.o.m. nu lugna mig lite och ta ett steg tillbaka och istället fokusera på den faktiska läsningen. Och nej, det här är inte menat som att klaga, utan det är bara lite tankar och insikter jag fått den senaste tiden. Jag har fått extremt lite läst under augusti och har börjat inse att jag har under en ganska lång tid har lagt alldeles för mycket energi och tid på att försöka komma på nya, roliga bloggidéer -  istället för att bara ta upp en bok, chilla och läsa den.

Dock skulle jag gärna vilja komma med lite nya idéer här på min blogg. Och jag känner ibland att jag saknar inspiration och att bloggen går på nån slags autopilot. Det skulle jag gärna undvika. Så är det så att någon har lite tips om vad som skulle kunna förbättras så hör gärna av er. Be mig dock inte arrangera fler Read-a-longs eller Läs-a-lots på ett tag nu. Och jag vet att det här inlägget låter jätte-EGO! Det är inte min mening. Jag har bara kommit till lite insikt med en del grejer och börjat lära mig när det är dags att sätta stopp och inte bry sig så mycket om vad andra tycker. Och förlåt för ett långt och babbligt inlägg. Sorry.

11 kommentarer:

  1. Jag har också sett folk skriva om att (bok)bloggvärlden lätt blir tjatig, och det gör mig ledsen. Varför lasta på prestationskrav på mitt intresse (de där kraven finns ju på så många andra ställen redan)? Hade vi alla suttit avlönade på varsin tidning hade jag haft bättre förståelse för frågeställningarna, men, som du skriver, bloggen är ju mitt intresse och där får jag skriva vad jag vill. Det är ju trots allt folk som kikar in till mig, och jag gissar att många av mina läsare inte läser fjorton bokbloggar var, en del kanske bara läser fem eller bara min. Då måste jag ju få skriva om det som "alla andra" skriver om. Annars behöver folk inte läsa. Dessutom tycker jag bara det är vissa ämnen som ombloggas till överflöd. Vissa hypeade böcker/tv/radio eller taggar, men annars tycker jag att de jag följer (vilka är ganska många) är bra på variation.

    Varsågod för babbligt svar. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller absolut med. Tror även att den här typ av inlägg gör att folk kan känna att det ställs krav. Det är det jag vill komma bort från också och poängtera att det faktiskt handlar om att vi har de här bloggarna för att VI vill. Det är ett intresse - skitsamma om andra har skrivit om det också. Vill jag skriva om nåt så gör jag det. My blog - my rules.

      Radera
  2. Men shit, är det verkligen folk som ber andra att ordna läsalots ? Jag älskar dina läsalots, de gör mig alltid så himla pepp att läsa! Men aldrig att jag skulle be dig (eller andra) att ordna en bara för att jag ska få delta. Jag vet hur mycket jobb det är att arrangera och är jätteimponerad över hur ofta du ordnar dem. Alla vi bloggare älskar ju våra läsare men absolut tycker jag att var och en ska blogga för sin egen skull i huvudsak :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte så att folk BER mig att ordna Läs-a-lots. Ledsen om det framställdes så. Så är INTE fallet. Det är mer så att jag kan känna en press ibland att ordna Läs-a-lots för att jag ju gjort det tidigare... anordnar ju varje sommar och runt jul, det har liksom blivit tradition... det innebär även att jag behöver sänka kraven på mig själv. Men jag bad ju om tips och då skrev jag att be mig inte anordna Läs-a-lots och annat bara... alla andra tips är välkomna. Däremot DELTAR jag mer än gärna. Bara jag slipper anordna då det är för tidskrävande. Men har ofta känt att det är jag som anordnar och jag vill ju gärna delta och när ingen annan har lust att anordna så blir det jag som får göra det... det var mer så jag menade. Men nu kommer jag ta paus på obestämd tid då det gör mig lite stressad.

      Radera
    2. Phew, jag hann bli lite orolig över bokbloggarna där ett tag :) skönt att jag missförstod. I höst kommer jag jag iallafall ordna Fall Into Fantasy som jag hade ifjol också. Hoppas du har passligt att delta då :)

      Radera
    3. Det kan jag säkert göra. Kul!

      Radera
  3. Jag tror problemet uppstår när man börjar fundera på vad folk vill läsa i ens blogg, istället för att skriva det man själv vill. Jag har själv suttit i den sitsen ( det är väldigt lätt att hamna där när läsarantalet ökar ) och tycker du tänker helt rätt. Så länge du skriver för din egen skull blir det nog bra, både för dig och läsaren. :-)
    Blogga ska ju vara roligt, inte ett tvång eller massa måsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer helt i Bokhusets kommentar. Man ska skriva det man vill ocj inte det som förväntas eller som man tror förväntas av en. Ta det lugnt och hitta läsron igen så kommer det andra med tiden. Man får ha bloggsvackor ibland också. ��

      Radera
    2. Absolut! Det är jättelätt att börja fokusera på vad folk vill läsa istället för att skriva om det man faktiskt har lust att skriva om.

      Radera
  4. Ser inga problem i flera recensioner av samma bok osv, det tycker jag bara är kul då man får se flera olika personers åsikter om samma bok. I like it.

    Känn ingen press, bara kör på. Själv har jag uppdaterat lite mer sällan nu i sommar, under hösten kommer det att öka mer. Det var dock skönt att koppla av lite :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, jag har en tendens att jobba väldigt intensivt med bloggen under somrarna för att sedan ta det lugnare på hösten pga vanligt jobb. Ska börja ta det lugnare överhuvudtaget fr.o.m. nu.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...