tisdag 2 augusti 2016

Recension: I dina ögon av Sarah Dessen



Titel: I dina ögon
Författare: Sarah Dessen
Serie: -
Utgivningsår: 2016
Förlag:
Rabén & Sjögren

Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:   
Sydneys bror Peyton sitter i fängelse. Föräldrarna gör allt för att hjälpa honom, och Sydney, som alltid har stått i skuggan av sin storebror, blir mer och mer osynlig. Och hon känner skuld. Är det bara hon som tänker på vad Peyton har gjort, att han faktiskt har begått ett brott och förstört en annan människas liv?

När Sydney börjar i en ny skola träffar hon Layla och Mac. De är inte alls som Sydneys gamla vänner från privatskolan, och plötsligt känner hon sig sedd, för första gången på väldigt länge. Hon dras in i deras värld, och slipper de långa, ensamma eftermiddagarna framför teven. Layla och Sydney blir snabbt bästa vänner, och snart utvecklas hennes vänskap med Mac till något helt annat...


________________________________________________________________________

 
Mina kommentarer, varning för spoilers:

Äntligen en ny Sarah Dessen-bok på svenska. Alltid lika härligt varje sommar. Jag tyckte mycket om den här boken, även om jag kanske inte tyckte att det var det bästa författaren skrivit.

Jag hade lite svårt att förstå mig på Sydneys mamma. Alltså fy, vilken morsa. Jag kan inte förstå att inte Sydney gjorde mer uppror. Jag hade aldrig bara funnit mig i att bli behandlad på det sättet. Jag hade skrikit och slagit i dörrar och kanske t.o.m rymt hemifrån. Tyckte otroligt synd om Sydney som bara fann sig i allt hennes mamma bara bestämde åt henne.

Och alltså usch vad creepy Ames var. Att inte hennes föräldrar gjorde mer eller blev mer upprörda över att han var på väg att överfalla henne. Det enda de verkade bry sig om var att hon inte fick åka i väg mitt i natten eller dricka alkohol.

Älskade verkligen Layla och Mac. Det kändes som att de verkligen var de rätta personerna för Sydney att träffa. Tyckte verkligen om läsa om hela den familjen. Måste vara oerhört jobbigt för Sydney att leva i skuggan av sin bror på det sättet och att aldrig få en chans att visa vem man är. Men att få vara med människor som verkligen ser en måste vara underbart när man inte är van vid det.

Slutet tyckte jag var okej... men fattade det inte riktigt först, utan fick läsa om det innan jag förstod. Tycker över lag att det här var en helt okej bok. Inte det sämsta Sarah Dessen har skrivit, men inte heller det bästa.


Slutsats: En helt okej, ny bok av Sarah Dessen på svenska.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...