söndag 14 augusti 2016

Recension: När vi möttes av Anna Todd



Titel: När vi möttes
Författare: Anna Todd
Serie: After #1
Utgivningsår: 2015
Förlag:
Norstedts
 
Rec-ex: Ja, tack till Norstedts
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Goodreads:   
Tessa är en bra tjej med en snygg, pålitlig pojkvän hemma. Hon har mål och ambitioner samt en överbeskyddande mamma som är väldigt mån om hennes bästa.

Då möter hon Hardin. Han har rufsigt hår och tatueringar, är piercad och pratar med en kaxig brittisk dialekt. Hardin är väldigt annorlunda mot vad hon är van vid. Och han är otroligt snygg.

________________________________________________________________________


Mina kommentarer:
Jag vet verkligen inte var jag ska börja med den här boken. Jag hade till en början inga direkta förväntningar. Hade bara hört att det skulle vara en One Direction-fanfiction och det fick mig väl inte att bli jättepepp direkt. Plockade mest upp den för att jag ville ha nåt lättläst. Skäms att jag inte har läst den förrän nu, är ju trots allt ett rec-ex. Borde ha tagit tag i den tidigare.

Sitter i skrivande stund redan och läser andra boken i serien. Alltså jag vet att jag typ inte borde gilla det här, men jag gör det! Det här är en sådan guilty pleasure att det är helt galet!

Här ska ni få höra anledningarna till varför jag inte BORDE gilla den här boken:
Den är egentligen inte speciellt bra skriven, det händer egentligen ingenting, det känns för det mesta som en dålig såpopera, det är stereotypa könsroller, översättningen är inte den bästa, språket är rätt uselt... ska jag fortsätta? Det finns alltså extremt mycket dåliga saker att säga. Men likförbannat kan jag inte sluta läsa. Jag KAN. INTE. SLUTA. LÄSA.

På många sätt tycker jag att det här påminner om Fifty shades of Grey, fast för något yngre läsare. För här finns inget bdsm. Här finns istället kärlek och passion och mycket, mycket sex. Anledningen till att jag gillar denna bok mer än Fifty shades är främst på grund av att man här slipper bdsm-grejen. Men boken handlar trots detta inte om något speciellt. Man kan beskriva handlingen ungefär så här: "Fin flicka blir kär i bad-guy, de bråkar - blir sams och de ligger mycket." Och så här håller det på i ca 600 sidor...

Ja, ni hör ju att jag är lite kluven. Det är jag verkligen. Jag vet inte vad jag ska tycka om den här boken. För den är bra, men samtidigt skitdålig. Ja, ni fattar? Eller kanske inte. Man kanske kan säga att min relation till den här boken/serien är lite förvirrad.

Dock förstår jag verkligen inte det här med att det här skulle vara en fanfiction. För tycker inte att Hardin är ETT DUGG LIK han i One Direction... någon mer som håller med och som vet mer om det här? Och jag fattar inte hur Tessa bara gång på gång går tillbaka till honom, fast han är ett sådant svin. Hur orkar man liksom? Jag ser dock Ryan från O.C framför mig... tycker det här känns lite som relationen Marissa/Ryan... om det är någon av er som såg O.C när det gick? Ok... nu sidetrackar jag lite. Hur som helst så kan jag inte sluta läsa, trots att jag egentligen tycker det är en dålig bok. Alltså jag vet inte...

Och betyget... får bli en fyra... kan inte ge den ett dåligt betyg, men heller inte ett bra... äsch, vad komplicerat det här blev.


Slutsats: Årets mest förvirrade recension. Om du vill veta mer om vad jag tycker, läs mitt förvirrade babbel här ovan.




2 kommentarer:

  1. Jag har sett den här serien i bokhandlarna osv ett bra tag nu, men det var nu när jag läste din recension som jag förstod att det var DEN After, som hela One Direction-fandomen (som jag är lite väl mycket involverad i kanske, hahah) tjatat om i år. Det som är grejen med den är väl att det är en "annan" Harry, hon har liksom gjort om honom. Inom "fanfiction-delen" av fandomen har folk till och med börjat kalla den där versionen utav Harry för After, oavsett vem som skriver. Tror jag, det är så jag förstått i alla fall, hahah!

    Det kanske kan förklara lite i alla fall? För Harry/Hardin i böckerna är inte alls lik riktiga Harry, verkligen inte. Så jag förstår dIn förvirring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket för din kommentar. Ja, var rejält förvirrad! Tack för att du reder ut begreppen.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...