måndag 26 september 2016

Goodreadsmålet...

Jag har känt att jag har behövt göra något åt mitt Goodreadsmål ganska länge nu. Jag har legat efter målet under stort sett hela året, men har tänkt att "äsch, det tar jag ifatt under sommaren..." Sedan kom sommaren och nej, detta var nog första året som jag inte ens kom ifatt med läsningen när jag var ledig. Varje gång jag går in på Goodreads och ser att jag är 2 böcker behind... 3 böcker behind så blir jag stressad. Jag hinner inte läsa speciellt mycket under vardagarna, så då blir det tokläsning under helgerna istället för att jag blir stressad för att jag tänker att jag ju måste klara målet! Det här har pågått nu under i stort sett hela 2016... stressen började redan typ i mars och nu känner jag att det inte är hållbart längre. Jag vill inte behöva känna mig stressad hela tiden. Jag vill fortsätta att läsa MYCKET för jag älskar ju att läsa - och jag kommer att fortsätta att läsa som en tok under helgerna men jag vill inte behöva känna mig stressad om jag inte gör det varje helg. Därför känner jag nu att det är dags att sänka mitt mål. Dock hoppas jag fortfarande på att klara 100 böcker i år... men för att jag ska kunna slappna av lite mer så sänker jag idag målet till 85 böcker. Det borde jag klara utan problem alls. Och läser jag mer än så - toppen. Men nu får det vara nog med hetsen!



6 kommentarer:

  1. Klokt tänkt!! Läsning ska vara roligt inte värsta pressen!

    SvaraRadera
  2. Bra tänkt! Det är så lätt att haka på diverse utmaningar vid årsskiftet, men det är också lätt att det blir stressande om en inte hänger med. Läsning ska vara roligt och avkopplande, inte stressande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut... det är väldigt lätt att haka på i början av året för att man tycker att man hinner. Men sedan blir man stressad.

      Radera
  3. Jag satte medvetet ett mål på 75 böcker i år för att jag tänkte lite som du. Läsning är något jag gör för att koppla av och då ska det inte finnas med några som helst stressmoment - då blir det att jag väljer tunna snabba böcker bara för att klara av så många som möjligt istället för att fokusera på det jag verkligen vill läsa.
    Så klokt gjort av dig att sänka målet. Det är ju trots allt bara en siffra.

    SvaraRadera
  4. Så bra att du tänker om och sänker målet. Tack! Det fick mig också att fundera. Jag läser mindre per år än du, satte mitt mål på 83. Läste 52 böcker förra året och ville höja det. Året dessförinnan läste jag över hundra böcker. Men i år var jag långt efter. Nu sänkte jag också mitt mål, till samma som förra året, 52. Tack för att du fick mig att tänka efter. <3

    I dag såg jag en video på youtube, egentligen hör den samman med "slowreadathon", ett readathon som jag inte var med på och hörde talas om först idag, det pågick i september. Men jag ville dela med mig av det till dig. Jag tyckte att hon hade så kloka tankar om målsättning när det gäller läsande, och varför man läser och varför man sätter läsmål. https://youtu.be/U40tT943f04

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...