onsdag 7 september 2016

Recension: Harry Potter and the cursed child av J.K Rowling, John Tiffany och Jack Thorne


Titel: Harry Potter and the cursed child
Författare:
J.K Rowling, John Tiffany, Jack Thorne
Serie: Harry Potter #8
Utgivningsår: 2016
Förlag:
Little Brown
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________
 

Beskrivning från Adlibris:   
Based on an original new story by J.K. Rowling, John Tiffany and Jack Thorne, a new play by Jack Thorne, Harry Potter and the Cursed Child is the eighth story in the Harry Potter series and the first official Harry Potter story to be presented on stage. The play will receive its world premiere in London's West End on 30th July 2016. It was always difficult being Harry Potter and it isn't much easier now that he is an overworked employee of the Ministry of Magic, a husband, and father of three school-age children. While Harry grapples with a past that refuses to stay where it belongs, his youngest son Albus must struggle with the weight of a family legacy he never wanted. As past and present fuse ominously, both father and son learn the uncomfortable truth: sometimes, darkness comes from unexpected places.

________________________________________________________________________

Mina kommentarer: 

Det här är alltså bokformatet av manuset till en pjäs som JK Rowling, John Tiffany och Jack Thorne har skrivit. Det är alltså inte en vanlig skönlitterär bok. Varje kapitel startar med en kort beskrivning av vad som händer på scenen och sen får vi läsa dialogerna mellan karaktärerna. Jag vill nämna detta eftersom det känns som viktig info till nån som inte har läst boken ännu, så att denne inte behöver bli besviken i onödan.

Och oj, vad jag fick vänta på den här boken... trodde aldrig jag skulle få tag på den då Cd-on aldrig skickade den till mig. Aldrig mer att jag beställer böcker från Cd-on alltså!

Jag hade själv aldrig några problem att läsa den här boken i det här formatet. För mig gjorde det absolut ingenting att det var ett manus, tänkte inte på det alls under läsningens gång faktiskt.Tyckte det fungerade bra!

Men över till handlingen då, kortfattat kan man väl säga att
huvudpersonerna är Harry och hans yngsta son Albus. Också kan man ju säga att Albus inte är helt olik sin far gällande att hålla sig borta från problem och att det är det som mycket av denna pjäs kretsar kring.

Det enda jag tyckte var lite tråkigt var att jag inte blev så emotionellt berörd av boken som jag hade hoppats. Jag grät till exempel inte en enda gång... även om jag tyckte att det var tråkigt att inte Harrys och Albus relation var bättre... men mer än så om handlingen vill jag nog inte skriva. Eftersom jag vet hur hypad den här boken är och jag vill verkligen inte råka spoila någon!


 
Slutsats: Jättekul att få läsa den här boken. Dock ingen fullpott för mig även om jag tyckte om den. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...