Recension: Du, bara av Anna Ahlund

Förlag: Rabén & Sjögren
Rec-ex: Ja. Tack till Rabén & Sjögren!
_______________________________________________________________________

"Frank, det här är min lillebror John."

Han tittar upp och ser på mig.

Jag håller andan.

Hans ögon är elektriska. Svarta som ett natthav där blixten slagit ner. Utan att släppa mig med blicken reser han sig upp, ler och sträcker fram handen. Jag tar två steg fram och fångar den. Hans handflata är sval.

"Hej John."

Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker.

Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del sex.

Du, bara är en smärtsamt ärlig och vacker debut om hur kärleken alltid gör som den vill.

________________________________________________________________________

Ibland läser man en sån där bok som bara tar andan ur en för att den känns så äkta. Och man kan liksom bara inte lägga den ifrån sig. Det här är en sådan bok. (Och det skriver jag inte bara för att det här är ett recensionsexemplar!) Jag skriver det för att jag verkligen genuint tycker att det här är en helt fantastisk bok!

Älskar att läsa om John och Frank för att deras relation känns så äkta och på riktigt. Det är precis så här det känns att vara så där tokförälskad! Man oroar sig för om den andra personen verkligen gillar en. Man sitter och skriver sms som man sedan raderar och skriver om, raderar igen och skriver om... skickar och sedan undrar om det egentligen var en så bra formulering. Tänk om personen misstolkar det jag skrev? Kommer hen inte att tycka om mig längre då?

Älskade karaktärerna runt omkring också. Johns bästa kompis Elli till exempel, även om jag ibland kunde tycka att John kanske inte behandlade henne helt schysst. Men det är så det är i livet... man sårar människor man bryr sig om ibland, fast man inte vill... man gör misstag... tycker verkligen om att boken är så på riktigt. Här finns inget ytligt tillrättalagt eller några omskrivningar för vad som pågår.

En del har skrivit om allt sex som förekommer, jag tyckte om det. Det hade inte passat att hoppa över de delarna i den här boken. Vissa tycker att man ska försköna det, det tycker inte jag. Jag älskar att det är äkta och så bildligt. I'm loving it. Tycker verkligen det var på tiden att det skrivs mer om sex i ungdomslitteratur och ännu hellre då om två killar som har sex. Men det bryr jag mig liksom inte om, för i grund och botten handlar det om tonårskärlek... och det är PRECIS så här det känns. Det blir verkligen inte mer äkta än så här!

Dessutom ett rejält plus till att boken fick mig att vilja börja lyssna på Nick Drake igen. Så tack för det!

Jag rekommenderar den här boken till alla som precis som jag älskar riktigt bra ungdomslitteratur. Du, bara är SÅ värd fem tassar! För det här är så in i helskotta bra.