onsdag 12 oktober 2016

Recension: Trollvinter av Tove Jansson


 

Titel: Trollvinter
Författare: Tove Jansson
Serie: Mumin #6
Utgivningsår: 2014
Förlag: Rabén & Sjögren

Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:


Det är vinter i Mumindalen. Hela muminfamiljen har gått i ide för att sova tills våren kommer igen, precis som alla mumintroll har gjort i eviga tider. Men plötsligt händer något oväntat - Mumintrollet vaknar upp och kan inte somna om. Han är det första troll som någonsin har fått uppleva den främmande, iskalla värld som kallas vinter.

Trollvinter (1957) är den sjätte av Tove Janssons Muminböcker. I den här berättelsen möter vi Too-ticki, Lilla My, förfadern i kakelungen, de osynliga näbbmössen och andra varelser som är vintervakna i Mumindalen.

 
________________________________________________________________________
 



Mina kommentarer:
Kommer ni ihåg det här inlägget? Efter att jag fått reda på att lilla Ynk existerade så var jag ju bara tvungen att köpa hem den bok som han är med i.

Jag kan absolut säga att detta är den Muminbok som jag hittills har gillat mest i serien. Har ju lyssnat på några ljudböcker och läst några  böcker i serien som vanligt. Men Trollvinter är den jag har gillat mest. Mumintrollet vaknar upp ur sitt idé och får uppleva sin första vinter! Tyckte bara hela historien var väldigt gullig. Stackars lilla troll ute i kylan...

Ynk var också otroligt söt... han sprang ut mitt i natten och ylade efter vargarna för att han kände sig ensam - samtidigt som han tyckte de var jäteläskiga. Men lillen då! Skönt att han fick följa med Hemulen i slutet...

Så mycket mer finns det väl inte att säga om den här boken. Så blir en väldigt kort recension, men om ni vet ifall Ynk finns med i någon mer bok så får ni gärna hojta till och vem är förresten er favorit i Muminberättelserna?


Slutsats: En riktigt gullig bok och min favorit hittills i Mumin-serien.



   

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...