söndag 23 oktober 2016

Sunday Funday #4



Okej, så för ett tag sedan skrev jag om min lässvacka och då frågade jag er om vad ni skulle tycka om att jag bloggade om lite andra saker än böcker ibland...
Nu har jag funderat lite mer på det och kommit fram till att jag tänker börja med en liten serie som jag valt att kalla Sunday Funday. Det kommer att gå ut på att jag varje söndag kommer att blogga om icke bokrelaterade saker som jag gillat eller funderat på under veckan som gått. Samtidigt som jag kommer att vara lite mer personlig. Alltså, min chans under veckan att prata om andra saker här på bloggen, att ha lite skoj på en söndag helt enkelt.
Jag hoppas att ni kommer att gilla.


________________________________________________________________________________

Detta inlägg kommer att innehålla två saker jag verkligen har diggat den här veckan, dels så har jag nämligen haft ögonen på två spelnyheter under veckan och sedan så har jag även börjat kolla på två tv-program som jag verkligen vill uppmärksamma lite också. Men vi börjar med spelen!

* Ni kanske inte visste detta om mig, men jag älskar att spela dataspel. Dock gjorde jag det inte när jag var liten som de flesta andra utan för mig började det nu på äldre dar. Min fästman har alltid spelat mycket och har alltså dragit ner mig i träsket också, hahaha. Varför är det inte fler tjejer som spelar dataspel och tv-spel? Det gör mig så arg när jag tänker på det! Varför är det nåt som bara killar förväntas göra? Samma sak med mig när jag var liten... inte fick jag någon spelkonsol inte... men min äldre bror spelade minsann. Varför fick aldrig jag göra det... det närmsta jag kom var ett begagnat Game Boy, begränsat till tre spel och det var det jag fick klara mig på under uppväxten. Varför det blev så vet jag inte. Jag spelade sönder de tre spel jag hade men jag efterfrågade faktiskt inga fler. Jag var ju uppenbarligen inte ointresserad... men antar att det fanns annat som intresserade mig mer. Nu i efterhand önskar jag att jag och att andra tjejer i min närhet också hade spelat mer för det var faktiskt riktigt roligt. Nu skulle ju dock inte detta inlägg handla så mycket om min uppväxt utan det skulle ju handla om två spelnyheter så nu kör vi:

Det första spelet som jag vill slå ett slag för är uppföljaren till ett av mina absoluta favoritspel Red Dead Redemption som kom för några år sedan. Nästa höst släpps uppföljaren och jag är så taggad så jag vet inte vad jag heter.




Det har också släppts en trailer:

Det andra spelet som jag vill nämna är Civilization VI. Ett turbaserat strategispel som är riktigt roligt. Fästmannen och jag köpte hem det igår och har redan börjat spela lite grann. 



* Nästa grej är två tv-program jag fastnat för. Inga direkta nyheter egentligen då det är två långkörare... men vill bara nämna hur mycket jag gillar programmen ändå. Först har vi Idol. Jag har faktiskt inte sett ett enda avsnitt i år, då jag var sjukt tveksam till den nya juryn. Men sedan råkade jag av en händelse se ett klipp på Youtube och fastnade så grymt för en av deltagarna, så bestämde mig för att jag nog ska börja titta nästa vecka i alla fall.



Älskade detta framträdande. Hur duktig? Han kan ju både rappa och sjunga riktigt grymt. Jag är jätteimponerad. Jag gillade inte ens den här låten innan, men Liam fick mig att faktiskt älska den!




Det andra programmet är så klart Så mycket bättre, som körde igång med en ny säsong igår. Bäst är Danny, då jag fullkomligen älskar hans nya stil - att sjunga på svenska.




Kanske blev ett lite väl babbligt och spretigt inlägg idag. Ni får gärna säga till hur ni skulle vilja ha det. Ska jag blanda upp inläggen lite med olika saker från den gångna veckan eller ska jag hålla mig till ett samtalsämne per inlägg istället? Ni får säga vad ni tycker.

Något annat jag skulle vilja veta är ju så klart vad ni tycker om tv- och dataspel. Brukar ni spela? Vad tycker ni om tjejer och spelande över lag? Vore jätteintressant att höra era åsikter.

Och tittar ni på Idol och Så mycket bättre? Vilka är era favoriter?

6 kommentarer:

  1. Jag är en tjej som älskar tv-spel/dataspel! Jag och min syster spelar ganska mycket på vårt gemensamma Xbox One, och har hittat några favoriter. "Unravel" och "Life Is Strange" heter dem och jag kan verkligen rekommendera dem, då grafiken och gameplayen är fantastisk! Annars tittar jag mycket på Youtubers som spelar spel, om det är ett spel jag tycker är för dyrt, varför inte se på när andra spelar det istället? "Overwatch" är ett exempel.
    Jag tycker verkligen det är synd att spelvärlden består främst av killar, då jag anser att tjejer är minst lika bra som killar på spel i allmänhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt Emma! Kul att du spelar. Fortsätt med det!

      Radera
  2. Jag har varit intresserad av spel i hela mitt liv, både brädspel och dator/konsolspel. Älskar RPG men nu för tiden blir det mest Hearthstone på mobilen medan man håller ett öga på Dante. Det är väl precis som du säger en "uppväxt"-fråga, man tänker att killar gillar spel mer än vad tjejer gör vilket är jättesynd. Tror dock att det håller redan på att ändras så kanske om ett par generationer så finns det lika många kvinnliga spelare och manliga :)

    Sen måste jag säga att jag gillar verkligen dina Sunday Funday inlägg! Tycker att det är ett bra upplägg på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du har rätt!

      Vad roligt att du gillar inläggen. De är väldigt roliga att skriva också!

      Radera
  3. Jag är kvinna och dessutom äldre och jag spelar. Spelade vanliga boardgames när jag var yngre sedan spelade jag Nintendo och Sega-spel tillsammans med mina barn när de var små. När jag träffade nuvarande maken för drygt 18 år sedan och vi skaffade vår första dator så började jag lite smått spela spel på pc. Nu är det framför allt World of Warcraft som tar upp min speltid och det har det gjort under ganska många år.

    Så mycket bättre är även ett av mina favoritprogram. Så kul att det kört igång. Tyckte också otroligt mycket om Dannys tolkning. Den svängde :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du spelar!

      Ja, älskade Dannys låt!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...