tisdag 1 november 2016

Det här inlägget känns konstigt att skriva...


Det här inlägget känns konstigt att skriva, men jag känner att det tyvärr har varit på gång ganska länge nu. Den senaste månaden har det bara blivit mer och mer tydligt! Men så här är det... jag har bloggat ganska länge nu, faktiskt ända sedan 2011. Det är 5 år. Jag har aldrig tagit en paus. Jag har inte känt att jag har behövt det. Jag har alltid haft lust att läsa och att blogga om böcker, jag har alltid haft lust att titta på Booktube-videos. Böcker har ALLTID varit ett stort intresse för mig. Jag har liksom aldrig känt att jag har fått nog. Jag har alltid blivit sugen på att läsa när jag hört någon annan prata om en bra bok. Men den senaste tiden har det här förändrats.

Jag har inte längre någon lust att läsa... jag är inte sugen på att titta på bokvideos på Youtube och det här är något som jag har känt av under typ hela det här året. Min läslust har liksom gradvis minskat ända sedan början av det här året och det har bara gått utför. Jag känner ingen glädje över att titta på bokvideos längre. Nu för tiden hoppar jag över alla bokvideos och avprenumererar på alla Booktubers. För det intresserar mig helt enkelt bara inte längre.

Tidigare i år har jag tvingat mig själv till att läsa ändå... trots att lusten inte riktigt har funnits där. Jag har blivit stressad av att jag inte har haft lust att läsa och jag har försökt att göra vad som helst för att lusten ska komma tillbaka. Nu känner jag att det är dags att strunta i det. För det blir faktiskt inte bättre. Jag har försökt med det här i flera månader nu. Att hitta sätt för att få lusten att komma tillbaka. Jag har provat med olika typer av böcker, att variera mig o.s.v. men det har inte hjälpt. Lusten kommer inte tillbaka.

Det här känns ju så klart jättetråkigt. Men jag känner mig bara lite allmänt meh just nu. Det känns som att jag har kommit in i nån slags tråkig slentrian. Jag går upp på morgonen, åker till jobbet, kommer hem, äter, sover... repeat. Jag har varit så trött efter jobbet att jag haft huvudvärk varje dag, nästan somnat på bussen på väg hem, kastat mig i sängen när jag kommit hem, gått upp och ätit och sedan gått och lagt mig typ. Har inte orkat med något annat. Jag känner att jag behöver semester. Jag skulle behöva semester från jobbet... men också semester härifrån... från läsandet och bloggen. Att läsa och att blogga har nästan känts som ett jobb också det senaste året... det har liksom inte varit kul utan bara känts som ett måste. Att det känns som ett jobb är okej tycker jag, för jag ägnar väldigt mycket tid åt att blogga och att läsa... men det är ju något jag själv har valt. Så det är okej. Men när det inte känns kul med Läs-a-lots och utmaningar och att arrangera olika bloggrelaterade saker längre då känner jag att det är dags att sätta stopp. Ni vet ju att jag har trappat ner mycket på det här med att arrangera saker här på bloggen för att det inte kändes kul längre. Nu har jag mer och mer börjat känna att inget av det här är roligt längre. Det kanske är någon slags höstdepression jag vet inte riktigt, men någonting känns inte riktigt bra just nu. Har hamnat i en period där ingenting känns riktigt roligt.

Vad vill jag då säga med det här långa inlägget? Kommer jag att sluta att blogga?
Svaret är att jag inte vet riktigt. Det enda jag vet just nu är att jag behöver en paus. Att ta en paus eller semester helt plötsligt från mitt jobb går ju inte riktigt. Men jag kan faktiskt ta en paus från bloggen för den bestämmer jag själv över. Så det är det jag kommer att göra. Jag vet inte om jag kommer att skriva några recensioner på de böcker jag har läst ut, eller om jag kommer att spela in några videos... har en oredigerad video som jag hade tänkt att lägga upp, men får se hur det blir med det... men som sagt så har jag faktiskt bloggat i 5 år så ja, jag antar att I had it coming. Förr eller senare, så hamnar nog alla bloggare i någon form av svacka... det här är min. Dock så vet jag att jag aldrig kommer att sluta läsa helt eller tappa intresset för böcker. Jag hittar alltid tillbaka igen. Det gör jag alltid. Böcker är en del av den jag är. Jag kan inte leva utan böcker. Så oroa er inte, jag hittar tillbaka... frågan är bara hur lång tid det kommer att ta. Men hitta tillbaka hit kommer jag att göra. Förr eller senare.

Men nu tar jag en paus. På obestämd tid. Kanske tar det 1 år för mig att hitta tillbaka. Kanske tar det bara en vecka. Vi får helt enkelt se! Dock så kommer jag att behålla mina Sunday Funday-inlägg, som faktiskt fortfarande känns roliga att skriva - och de kommer att fortsätta att komma upp här varje söndag. Så håll utkik efter dem. Tills dess så får ni ha det så bra och läs gärna lite för mig också!

På återséende!

9 kommentarer:

  1. Hoppas du mår bättre snart och återfår glädjen!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du kan hitta energi igen när du tar paus från bloggen, som verkar vara en energitjuv. Styrkekram!

    SvaraRadera
  3. Ta den tid du behöver på dig! Bokbloggsvärlden finns kvar här när du känner att du vill komma tillbaka. Och vad kul att du ska fortsätta med dina Sunday Funday för jag gillar dem verkligen!

    SvaraRadera
  4. Men usch så himla himla tråkigt! Kommer sakna dig och dina inlägg - men yay att söndagsinläggen blir kvar!
    Hoppas det här hjälper dig ur din svacka, och gör det inte det genast så är det ju okej - vi finns här och väntar. Vila bara så mycket du behöver :)

    SvaraRadera
  5. Krya på dig! Hoppas att både höstdepp och lässvacka går över så att du mår bättre snart. Du är viktigare än din blogg och då måste du ju ta hand om dig själv i första hand. Hoppas att du kommer tillbaka så småningom! Kul att du fortsätter på söndagar! Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Så tråkigt att du skall ta ett uppehåll, men förstår samtidigt. Det skall kännas lustfyllt att läsa och blogga inte kännas som ett krav. Ett kort eller längre uppehåll där du inte känner några krav kan säkert vara det du behöver för att hitta läsglädjen igen. Kram på dig och hoppa se dig snart igen här på din fina blogg!

    SvaraRadera
  7. När du känner som du gör...så ta en paus...hoppas att allt ordnar sig för dig och du känner dig mindre trött och deprimerad snart.. och jag kommer fortsätta att hålla koll på din blogg tills du känner för en come back.. under tiden får jag i alla fall höra hur det är med dig på söndagarna.

    SvaraRadera
  8. Tråkigt med en sån känsla!
    Har följt dig länge och gillat ditt utbud. Men kan tänka mig att det är som ett andra jobb, det finns ju till och med en arbetstitel på att youtuba nu! Kommer se fram emot dina söndagsinlägg och hoppas du hittar nya krafter. Jobbar själv som mellanstadielärare och känner igen mig i din beskrivning om att bara orka sova, äta och jobba.
    Ha det bra och ta hand om dig!

    SvaraRadera
  9. Det kommer vara tomt utan dig, dina videobloggar och ditt härliga humör. Men självklart ska du ställa dig själv före bloggen. Ta hand om dig :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...