lördag 31 december 2016

Året som gått: 2016

Hoppsan, försvann visst lite från bloggen. Det var inte meningen. Livet kom emellan, som det ju gör ibland. Men jag lovar att vara tillbaka som vanligt snart igen med bl.a. en sammanfattning av Läs-it-snow, en Book Haul och massor av recensioner. Men nu över till dagens viktiga inlägg, nämligen en avslutande årsrapport i vanlig ordning. Kan inte fatta att tiden går så fort - för i natt så säger vi ju faktiskt hejdå till 2016. Helt sjukt egentligen... men så är det. Och vilka böcker var bäst i år egentligen? Det ska bli kul att kolla tillbaka på det gångna året och ta reda på vilka böcker som faktiskt var bäst. Så, häng med!
 


 

BÖCKERNA!

Bästa bok jag läste år 2016:






Alltså den här boken!! Kommer än idag ihåg hur jag satt och fånlog på t-banan medan jag läste den här. Så sjukt bra!!!!!! LÄS DEN. Den är helt fantastiskt mysig. Lite roligt att det nästan blev en tie mellan den här och Aristotle and Dante discover the secrets of the universe eftersom de påminner lite grann om varandra.




Böcker som jag hade höga förväntningar på, men som inte föll mig i smaken:

Everything leads to you
av Nina La Cour bl.a. Den blev jag jättebesviken på.





Mest överraskande bok (på ett bra sätt):






Blev Så överraskad över hur mycket jag gillade den här. En riktig guilty pleasure som jag bara inte kunde sluta läsa i, trots att den inte var speciellt bra skriven.



Bok som jag rekommenderade till folk mest:


Kanske Aristotle and Dante discover the secrets of the universe och Simon vs the homo sapiens agenda och novellen av Fredrik Backman, Och varje morgon blir vägen hem längre och längre. Gud, vad jag grät när jag läste den.






Bästa bokserie som jag stötte på:



Har obsessat en hel del över den här serien på senaste tiden. Så himla bra!




Nya favoritförfattare som jag hittade:
Inte så många nya författare i år tyvärr. Dock så blev det klart detta år att Simona Ahrnstedt verkligen har kommit till att bli en ny favoritförfattare för mig. Hade ju läst några böcker av henne tidigare, men hon var ingen favorit egentligen. Men nu efter att ha plöjt En enda-seriens två första delar så är det verkligen glasklart hur bra jag tycker hon skriver.



Bästa bok som inte tillhör de genrer som jag i vanliga fall läser:


Tycker att jag har läst en hel del svensk ungdomslitteratur i år som jag tycker har stått ut lite extra. Tillhör ju inte vanligheterna att jag läser så många svenska ungdomsböcker... men i år tycker jag verkligen att Djupa Ro av Lisa Bjärbo stod ut.




Mest spännande kan-inte-sluta-läsa-bok:


Everything, Everything av Nicola Yoon minns jag att jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig. Detsamma gäller för En enda hemlighet som jag också sträckläste!




Böcker jag läste i år som jag även skulle vilja läsa nästa år:


Fler böcker av Simona Ahrnstedt!!!



Favoritomslag av en bok som jag läste i år:







Mest minnesvärda karaktär: 
Skulle nog vilja säga båda killarna i Aristotle and Dante discover the secrets of the universe. Kan inte välja.





Den mest vackert skrivna boken:



Ja, definitivt. Ingen slår Fredrik Backman. Ingen.




Den bok som har haft störst betydelse för mig i år: 
Det är nog samma bok som ovan. ^




En bok som jag inte förstod varför jag väntade till 2016 för att läsa:



After-serien av Anna Todd. Varför gav jag inte den en chans tidigare. Trodde aldrig att jag skulle falla så pladask för den.




Favoritcitat från en bok jag läste år 2016:


"Sent en kväll i slutet av mars tog en tonåring ett dubbelpipigt hagelgevär i handen, gick rakt ut i skogen, satte vapnet mot en människas panna och tryckte av."


Vem blir inte intrigued av den inledningen? Fredrik Backman han kan han!


Kortaste och längsta bok läst:Vet jag inte riktigt, men en av de längsta böckerna måste ju ha varit Röta...





Favoritförhållande (kan vara familj, kärlek, vänskap etc.):



Simon och Blue!




Favoritbok skriven av en författare som jag läst andra böcker av tidigare:En enda natt av Simona Ahrnstedt.



Bästa bok jag läste endast för att jag fick tipset av någon annan:

Du, bara av Anna Ahlund. Hade inte tänkt läsa den först. Men sedan läste jag så många bra recensioner på den att jag ju bara var tvungen att läsa den.





BOKBLOGGANDET!

 


En bokblogg som blev en ny favorit i år:

Här vill jag slå ett slag för Littermentärt som drivs av Anna Maja som jag verkligen gillar.



Bästa recensionen jag skrev: 
Här får jag nog säga recensionen av Skynda att älska av Alex Schulman då den kändes väldigt självutlämnande att skriva. 
 



Bästa evenemang jag varit på (signeringar, mässor etc.):


Inget evenemang direkt men däremot fick jag träffa en av mina bokbloggsvänner för första gången i somras då jag och Elina träffades IRL för första gången. Det var verkligen superkul.





Bästa ögonblick som bokbloggare:
Ja, men det måste ju vara nu senast efter min lässvacka när jag tog tag i och anordnade Läs-it-snow igen. Det var kul!!



Mitt populäraste inlägg det här året:


Jag gick igenom mina inlägg för året och lite statistik. Många av mina väldigt allmänna inlägg har fått över 2000 sidvisningar. Helt galet. Förra året kom jag upp i 500 för min sommar-Läs-a-lot och tyckte DET var mycket. Mina Läs-it-snow inlägg kom upp i över 1,500 sidvisningar i år. Alltså WOW!




Inlägg jag önskar hade fått lite mer kärlek:


Ja, men över lag skulle jag önska att många recensioner skulle ha fått lite mer kärlek som t.ex denna recension.





Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer, bloggar etc.):
 
Det skulle väl vara Owlcrate då... men beställer inte därifrån längre nu.




Gjorde jag klart någon läsutmaning eller nådde något mål som jag satte i början av året?



Kommer att göra ett separat inlägg om det...





SE FRAMÅT!




En bok jag inte läste år 2016 som kommer bli prioriterad år 2017:


 
Mer fantasy åt folket OCH Sista riket hade jag ju med i min förra årsrapport också och den har fortfarande inte blivit läst. Måste skärpa mig och sluta vara så rädd för tegelstenar.



En bok som jag ser fram emot år 2017:




Can't wait!!!!!





En sak jag hoppas på att göra eller uppnå med mitt läsande/bloggande nästa år:
 
Jag hoppas på att drabbas av färre lässvackor nästa år. Detta år har ju verkligen varit kantat av svackor till och från under större delen av året. Var ju inte förrän i december som det började släppa. Sedan hoppas jag att min läsning kan bli mer lustfylld till nästa år.



GOTT NYTT ÅR ALLIHOPA!



4 kommentarer:

  1. Å Simon vs the homo sapiens agenda vill jag verkligen! Stanna hade nog snyggaste omslaget av böckerna jag läst med, helt otroligt är det. Och jaa du måste läsa Sista riket!! Gott nytt år Nelly! :D

    SvaraRadera
  2. Glömde totalt bort allt jag tänkt kommentera på det här inlägget när jag kom till "ny favorit bokblogg". Blir så glad att du gillar min blogg och tack för omnämnandet! :D :D

    Simon vs the Homo Sapiens Agenda måste jag verkligen ta och läsa. Och Throne of Glass och Mistborn-triologin har stått på min att läsa lista hela året utan att ha blivit läst. Även jag lovar ändring på det till nästa år ;) Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh fina Anna Maja.
      Detsamma till dig.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...