Recension: Ibland mår jag inte så bra av Therese Lindgren

Titel: Ibland mår jag inte så bra
Författare: Therese Lindgren
Förlag: Bonnier Audio
_______________________________________________________________________

Panikångest och framgångssaga

”Att må dåligt psykiskt är inget att skämmas över”, säger Therése Lindgren, Sveriges största kvinnliga youtuber. Hon blev Årets Youtuber både 2016 och 2015 och hennes hyllade videor består av allt från glada skönhetstips till tårfylld ensamhet. I den här boken fördjupar hon sig mer i sin bakgrund och varför hon ibland inte mår så bra. Hur känns panikångest? Vad kan man göra för att peppa sig själv? När ska man söka hjälp och vad finns det för hjälp att få? Hur kan någon som är så framgångsrik också må så dåligt?

På ett ärligt, personligt och ofta humoristiskt och lättsamt sätt tar sig Therése Lindgren an ett svårt ämne från många vinklar. Hon vill berätta om sin egen psykiska ohälsa och få andra att förstå att det här är vanligt och drabbar de flesta människor någon gång i livet. Therése varvar sina egna berättelser och erfarenheter med fakta. Hon delar även med sig av tips som hur du andas dig ur en panikattack, hur du kan prata om ditt tillstånd med vänner och familj eller något så grundläggande som hur du tar dig upp ur sängen på morgonen. Ibland är det såklart viktigt att man söker professionell hjälp och andra gånger kan man faktiskt må bättre av att ”acceptera läget”.

________________________________________________________________________

Jag är en av de som följt Therese länge. Jag följde henne långt innan hon hade över 100.000 prenumeranter. Jag hittade in på hennes kanal bara av en slump då jag satt och surfade runt på internet och sökte lite random på panikångest på Youtube. Jag lider ju själv av det och tänkte att jag ville hitta nån annan som också gjorde det och så dök en av Thereses tidigare videos upp. Hon var nog ganska ny på Youtube då hon spelade in den. Det var bara en frågestund och så nämnde hon i den att hon lider av panikångest. Och det var bara så skönt att höra att jag inte var ensam. För det här var ju för typ 3 år sedan och det var ju innan man pratade så mycket om psykisk ohälsa. Det har ju totalt exploderat nu på senaste tiden. Hur som helst, så på den vägen är det...

Numera prenumererar jag på hennes kanal och tittar på i stort sett alla hennes klipp. Fantastiskt hur stor hon har blivit nu. Härligt att lyssna på boken som ljudbok också. Thereses röst är väldigt behaglig att lyssna på!

Kort sagt så tycker jag att det här en väldigt bra bok. Jag tycker upplägget är bra. Jag gillar inledningen, hur hon beskriver Guldtuben in i minsta detalj... som att hon vore där. Fast att man sedan får reda på att hon bara sitter hemma och streamar den för att hon inte lyckats ta sig dit. Jag tycker att det här är en viktig bok. Psykisk ohälsa blir allt vanligare idag och det är dags att vi börjar ta det på allvar. Det är verkligen befriande att läsa/lyssna på någon som har ungefär samma problem som en själv i vissa situationer. För jag mår heller inte alltid så bra.

Slutsats: En viktig och helt okej bok av en Sveriges största Youtubers!