fredag 6 januari 2017

Recension: Ingen normal står i regnet och sjunger av Sara Ohlsson



Titel: Ingen normal står i regnet och sjunger
Författare: Sara Ohlsson
Serie: -
Utgivningsår: 2016
Förlag: Gilla böcker
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Goodreads:

Varför finns det inga kvinnliga trubadurer? Varför är det alltid Ella som ska skriva när det är grupparbete? Varför förväntas tjejer vara på ett sätt och killar på ett annat, och hur gör en egentligen för att vara tvärtom? Och om kärleken är som ett elstängsel och elstängslet redan är ihop med någon och någon är ens bästa vän i hela världen. Hur gör en då?

________________________________________________________________________


Mina kommentarer:

Till en början var jag ganska tveksam till den här boken. Jag började läsa och var inte helt övertygad liksom. Hade hört mycket bra om den men tyckte inte till en början att den levde upp till förväntningarna.

Men då jag insåg att det faktiskt är en hbtq-roman så blev jag väldigt positivt överraskad. I didn't see it coming. Tycker den på många punkter påminner en hel del om en annan nysläppt och väldigt bra ungdomsbok som heter Du,bara. Som jag också tyckte var otroligt bra.

Hur som helst så såg jag det inte komma att Ella skulle bli kär i Niki. Men det var otroligt befriande när hon blev det tycker jag. Dock så kändes det ju så klart inte schysst mot Charlie. Och jag var rädd att de inte skulle kunna vara kompisar efter det... då det ju ändå måste ha känts väldigt konstigt för de båda två.

Dock så känner jag när jag skulle skriva den här recensionen att jag än en gång har väntat alldeles för länge med att skriva en recension. För jag har glömt väldigt mycket av den här boken och blandar ihop den med massa andra böcker jag har läst nyligen.
Och det är synd. För det är en riktigt bra bok, men jag var tvungen att sitta och bläddra i den en hel del innan jag kom ihåg vad den handlade om. Dock tycker jag definitivt att den här boken är bättre än  Ohlssons debutbok, Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, som jag ändå tyckte var helt okej. Men den här är mycket bättre! Trots att det tog ett litet tag för mig att komma in i den och fastna för karaktärerna. Men det är också kul att så många böcker under förra året handlat om hbtq och att många av just de böckerna är de som ligger i toppen över bästa böckerna för 2016. T.ex. Du,bara, Simon vs the homo sapiens agenda och Aristotle and dante discover the secrets of the universe för att nämna några. Mer hbtq åt folket säger jag bara!

Men åter till den här boken. Det är en riktigt bra bok, som känns äkta och trovärdig och viktig. Jag rekommenderar den till alla. För mig får den en stark fyra i betyg. Hade jag fastnat för den lite fortare hade den fått en femma, men jag rekommenderar den ändå varmt.


Slutsats: Läsvärd och viktig! Rekommenderas!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...