torsdag 26 januari 2017

Recension: Om jag var din tjej av Meredith Russo



Titel: Om jag var din tjej
Författare: Meredith Russo
Serie: -
Utgivningsår: 2016
Förlag: Lavender Lit
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris

_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:
Amanda Hardys uppväxt har varit allt annat än enkel. Hon har mobbats av sina klasskamrater och hon har hatat sig själv och kroppen hon fötts i. Varför? För att Amanda föddes som Andrew.

Efter att ha fått könsbekräftande behandling flyttar Amanda till sin pappa i en liten stad i den amerikanska Södern. Här vet ingen vem hon är, eller vem hon brukade vara, och hon kan börja om på nytt.

I skolan lär hon känna Grant Everett och de dras omedelbart till varandra. Samtidigt som deras relation växer sig allt starkare, känner Amanda att hon vill avslöja sin hemlighet för Grant. Men kommer han fortfarande att se henne som den hon är då?

________________________________________________________________________
 
Mina kommentarer:

Visste inte vad jag skulle förvänta mig av den här boken och det enda jag visste om den var att den handlar om en transexuell person. Dock är även författaren transexuell och det visste jag inte faktiskt.

Vet inte riktigt vad jag tyckte om den här boken. Jag tyckte den var bra, men jag hade typ hoppats att den skulle vara mer speciell. Nu i efterhand kommer jag inte ihåg så mycket av handlingen. Karaktärerna berörde mig inte... vilket jag tycker är jättesynd för jag tycker att boken hade potential att kunna bli jättebra. Men tyvärr så föll den ganska platt för mig.

Jag hade önskat att språket hade varit lite bättre, det var liksom inget speciellt. Lite svårt att förklara men det var liksom inget som stack ut med boken. Inget jag kommer att komma ihåg om någon månad.

Jag hade önskat att problematiken med att vara transexuell hade berört mig mer. Självklart framstod det ju inte som något enkelt i boken, men det berörde mig liksom inte. Jag vet inte riktigt varför, kan inte sätta fingret på det - men jag misstänker att det delvis kan bero på att boken var lite för kort (strax under 300 sidor) Jag tror att den hade behövt vara lite längre för att kunna gå in lite mer på djupet i hur det är att vara transexuell. Det kändes bara som att författaren snuddade vid problematiken utan att riktigt gå in på djupet. Jag hade önskat att boken skulle varit längre så att man fick chansen att lära känna karaktärerna bättre och få mer bakgrundshistoria etc.

Om jag var din tjej får en trea i betyg. Jag tycker nog inte att den är värd högre. Den lämnade mig ganska oberörd och otillfredställd. Men jag skulle gärna läsa andra böcker i det här ämnet. Lämna gärna rekommendationer om ni känner till några.


Slutsats: Lite av en besvikelse. Hade ju potential att kunna bli så bra!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...