onsdag 4 januari 2017

Recension: Stanna av Flora Wiström



Titel: Stanna
Författare: Flora Wiström
Serie: -
Utgivningsår: 2016
Förlag: Bonnier Carlsen
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris
Romandebut om det viktigaste, vackraste och hemskaste

Esters Stockholmstillvaro kantas av oändliga jobbpass på antikvariatet och dimmiga lördagsnätter med bästa kompisen. Livet känns som en symaskinsnål som hoppar fram och tillbaka när tråden ska fästas; Ester kommer inte vidare. Men en dag träffar hon Eli med den mörka rösten och händerna som är fläckade av målarfärg. Det blir början på det vackraste men svåraste året i Esters liv. I bloggaren Flora Wiströms sinnliga romandebut är kärleken allomfattande, på gott och ont.
Det är vinter i Stockholm när Ester ser honom för första gången. Han väljer en bok om Frida Kahlo och betalar utan att se Ester i ögonen. Utanför antikvariatet ligger snödrivorna som strandade valar och det är beckmörkt redan klockan tre. Ester vågar inte fråga om hans nummer, trots att bästa kompisen Hanins röst ekar i huvudet: go for it.
Det är tur att Ester har Hanin som tränger sig före i kön till klubbarna, klottrar "onanera mera" på husväggarna och trycker på skicka när Ester tvekar.
Stanna handlar om att hålla andra uppe när man själv är nära att gå sönder, om den stora livsavgörande kärleken och om att stå still när alla andra rör på sig. Stanna är också en hyllning till systerskapet.

________________________________________________________________________

Mina kommentarer:

Först och främst, kan vi ta en minut och bara beundra omslaget till den här boken? Världens finaste!

Jag hade dock aldrig hört talas om Flora Wiström innan jag köpte den här boken... ja, jag köpte den på grund av omslaget. Och lite för att jag hade hört någonstans vad den handlade om - och det bara lät som en bok för mig. Den handlar om Ester som jobbar på ett bokantikvariat. En dag kliver det in en kille som köper en bok om Frida Kahlo och efter det har Ester svårt att glömma honom... Detta är upptrappningen till ett väldigt speciellt år i Esters liv.

Jag hade ganska höga förväntningar på den här boken eftersom jag hört folk prata om den och bara fått uppfattningen att det här skulle vara en bok som skulle passa mig. Och jag tyckte väldigt mycket om den till en början. Den började väldigt bra. |Spoilers| Jag är också väldigt glad att den inte handlar om cancer... jag hade nämligen hört att Elis mamma skulle bli sjuk och att det är det som skulle vara det "hemska" som det ju hintas om i beskrivningen. Så jag var lite rädd att det skulle bli en ny The fault in our stars. Så det var ganska skönt att det för en gång skull inte handlar om cancer faktiskt. Och med det menar jag inte att den sjukdom som Elis mamma drabbas av inte är hemsk. Det ÄR den. Det var bara skönt att få läsa om något annat.

Dock är det någonstans mot mitten av den här boken som jag tycker att det börjar gå utför. Jag gillar inte den person som Ester blir. Jag förstår känslan, men jag kan ändå inte förstå hur hon bara kan dra från Eli. Jag förstår verkligen att hon känner sig kvävd och allt det där, men jag hade ändå önskat att det skulle bli ett lyckligt slut. Jag gillade inte att hon bara drog till London och lämnade Eli... och usch för hennes och Gabriels flirtande bakom Elis rygg. |Slut på spoilers|

Nej den här boken började starkt, men till slut gjorde huvudkaraktären väldigt många egoistiska val mot slutet som gjorde att jag bara irriterade mig på henne. Därför drogs också betyget ner på grund av det. Det blir en svag fyra för Stanna.

Slutsats: En helt okej bok, dock gillade jag inte slutet.


4 kommentarer:

  1. Känner väldigt samma. Hade höga förväntningar men föll inte för Ester eller någon annan heller direkt och så gick storyn inte riktigt dit jag ville. Men ja, omslaget är FANTASTISKT!

    SvaraRadera
  2. Den där verkar bra!
    Jag vill tipsa dig som lyssnar mycket på ljudböcker, hoppas jag fattat rätt. Jag hittade denna utmaning...http://caffeinatedbookreviewer.com/2016/12/2017-audiobook-challenge-signup.html

    Jag önskar dig även god fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi jag lyssnar inte på mycket ljudböcker. Bara under en period när jag hade lässvacka. Men ska kolla in utmaningen i alla fall.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...