måndag 16 januari 2017

Recension: The twelve days of Dash and Lily av Rachel Cohn & David Levithan

 
Titel: The twelve days of Dash and Lily
Författare: Rachel Cohn & David Levithan
Serie: Dash & Lily #2
Utgivningsår: 2016
Förlag:
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Goodreads:
Dash and Lily have had a tough year since they first fell in love among the shelves of their favorite bookstore. Lily’s beloved grandfather suffered a heart attack, and his difficult road to recovery has taken a major toll on her typically sunny disposition.

With only twelve days left until Christmas—Lily’s favorite time of the year—Dash, Lily’s brother Langston, and their closest friends must take Manhattan by storm to help Lily recapture the unique holiday magic of a glittering, snow-covered New York City in December.

________________________________________________________________________
 
Mina kommentarer:

Ni vet ju hur mycket jag älskade den första boken om Dash & Lily. Så när jag fick veta att det skulle komma en uppföljare blev jag helt till mig. Det här är helt klart de bästa böckerna som Cohn och Levithan har skrivit ihop!

Dock har den här boken en lite mer allvarlig ton. Man kan väl säga att Lily inte är riktigt sig själv. Hon som vanligtvis älskar julen och vill ha den på ett speciellt vis har nu svårt att hitta någon julkänsla överhuvudtaget! Vilket mycket beror på att hennes morfar är sjuk. Eller är det farfar? Jag kommer inte riktigt ihåg. I alla fall så håller saker runt Lily på att förändras. Julen är inte riktigt vad den brukar vara och hon är lite deppig. Alltså oj, oj... vad jag kan relatera till det. Jag känner igen mig SÅ mycket i Lily. Jag är precis som hon och har alltid velat ha julen på ett speciellt sätt. Jag vill att det ska vara på samma sätt varje år. Man ska fira på samma ställe, man ska äta samma mat etc. Därför relaterar jag så oerhört till Lily. Jag blir också superledsen när saker förändras. När det inte är som det brukar vara. Jag kommer ihåg själv när pappa blev sjuk och julen plötsligt blev jättekonstig och annorlunda. Usch! Så ja, jag kan verkligen relatera och förstå hur Lily känner. Helst vill jag vara 10 år varje jul och vara hos mamma och pappa och fira jul i samma hus som jag växte upp... men det funkar ju inte riktigt så. Livet förändras, man blir vuxen.

Hur som helst så gillade jag den här boken. Jag älskar att läsa om Dash and Lily. Men jag tycker inte att den var lika bra som den första boken på grund av att den här inte var lika rolig och mysig, utan lite mer allvarsam. Dock tyckte jag om slutet. Det var fint! Hoppas att det kommer fler böcker, jag kommer att vilja läsa alla!

Slutsats: Älskar Dash and Lily, dock var den här inte lika bra som den första boken.

P.s. Dock såg jag att jag bara gett första boken en trea i betyg. What??? Den är absolut värd en stark fyra. Måste läsa om den och ge den ett bättre betyg, för jag älskade den ju verkligen! Det är en sådan där bok som har legat och grott och som jag i efterhand kom på att jag älskar. Förtjänar verkligen en omläsning till nästa jul!

 



1 kommentar:

  1. Den första var jätte bra tycker jag. Den andra lite tråkigare, men fortfarande en bra bok!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...