måndag 23 januari 2017

Recension: Unga kvinnor av Louisa May Alcott


Titel: Unga kvinnor
Författare: Louisa May Alcott
Serie: -
Utgivningsår: 2016
Förlag: Bonnier Carlsen
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
eller Bokus
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:


En älskad klassiker är tillbaka!

Systrarna March växer upp i en pittoresk liten stad i 1860-talets USA. Det är den vackra och lite fåfänga Meg, pojkflickan Jo, känsliga Beth och romantiska Amy. Deras far är ute i kriget, familjen har ont om pengar och de får klara sig så gott de kan. Visst drömmer de om att bli rika och uppvaktade. Men som Jo säger: - Jag tror inte att fina unga damer har ett dugg roligare än vi, trots våra gamla klänningar och våra för små skor...
________________________________________________________________________
 

Mina kommentarer:

Det här är ju en klassiker och jag tyckte att den var riktigt bra. Jag har sett filmen då jag var yngre ett par gånger och tyckt om den, så det var kul att även läsa boken. Mycket av det som hände i boken kom jag ihåg vagt från filmen trots att det var flera år sedan jag såg den.

Dock kändes det som att boken var lite nerkortad, men jag vet inte om det bara var jag som tyckte det. Till exempel |Spoiler| så trodde jag att Beth skulle dö då hon fick scharlakansfeber, vilket hon gjorde i filmen så tyckte det var lite konstigt att hon inte gjorde det i boken också. Någon som vet om det har blivit omskrivet eller varför hon överlevde i boken? |Slut på spoiler|

I övrigt en väldigt lättläst bok som jag tyckte mycket om. Det var mysig läsning! Men som sagt så tyckte jag historien kändes lite nerkortad. Berätta gärna om ni har läst boken i någon annan utgåva och ifall det var det samma sak där?


Slutsats: En helt okej klassiker!





2 kommentarer:

  1. Filmen Unga kvinnor baseras på två böcker Little Women och Good Wives. Boken Unga kvinnor som du läst är alltså bara den första boken och det som händer Beth sker i den andra boken, Good Wives. Tror den hette Våra vänner från ifjol i svensk översättning.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...