söndag 26 februari 2017

Read-a-long: Crown of midnight (del 1)

Precis som jag skrev i mitt förra Read-a-long inlägg så har jag ju varit jättesugen på att läsa vidare i Throne of glass-serien. Men eftersom Anna Maja inte hade möjlighet att läsa vidare i serien just, nu så frågade jag istället om Tina ville läsa Crown of midnight tillsammans med mig. Så nu har det äntligen blivit dags att ta tag i fortsättningen. Så himla kul och spännade. Älskar ju den här serien hittills.

Jag läser den här utgåvan från Bloomsbury som är på 422 sidor. I detta inlägg kommer jag att skriva lite om mina tankar kring kapitlen 1-17.



Mina kommentarer.
Varning för spoilers!

Först och främst så måste jag säga att jag är besviken på Celaena då det kommer fram ett ganska stort avslöjande i början av boken. Hon har ju nu vunnit tävlingen och blivit kungens lönnmördare. Hon kommer nu att få ett namn, ett i taget som hon får i uppdrag att döda åt kungen. Men i början av boken framkommer det att hon inte alls dödar de här människorna. Istället så ber hon dem att fejka sin egen död och fly landet. Alltså jag är så besviken!!! Jag hade velat läsa mer om hennes skills och skicklighet i strider. Här bestämmer hon ju bara möte med personen hon ska ha ihjäl och sedan sticker den personen. Dock håller jag med Tina (vi har diskuterat detta) att det absolut också är lite coolt att hon vågar gå emot kungen. Men jag är väldigt kluven och vet inte om jag tycker det är coolt eller bara väldigt dumt. Hon sätter ju så himla mycket på spel och gräver i princip sin egen grav. Nja, jag vet inte...

Sedan berättar hon sanningen för Nehemia?! Alltså hur dum får man bli. Hon tänker ju innan hon gör det att hon inte ska berätta för personernas för deras egen säkerhet och sedan går hon emot sitt eget beslut och berättar ändå. Kungen kommer ju att få reda på det! Nej, usch vad irriterad jag blev. Känns verkligen som att hon klampar i klaveret gång på gång. Hon KOMMER ju att bli påkommen. Det är bara en tidsfråga.

Blir heller inte klok på kärlekstriangeln mellan Celaena, Dorian och Chaol... I ena stunden säger Celaena att bara tanken på att se Dorian med andra kvinnor får henne att vilja slå sönder ett fönster. Men sedan har hon bara ögon för Chaol. Och Dorian som bara tycks kunna bestämma sig för att släppa henne och sedan aldrig bry sig mer. Nej, jag blir inte klok på deras turer. Men jag har definitivt börjat gilla Chaol mer och mer och jag föredrar i så fall honom med Celaena. Jag är glad att de har börjat ha lite mer djupa samtal nu, som att hon berättade för honom om Sam och så vidare.

Men trots att jag inte är helt nöjd över många av Celaenas beslut så ska det ändå bli otroligt intressant och spännande att läsa vidare. Jag bara älskar den här serien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...