söndag 5 februari 2017

Read-a-long: Throne of glass (del 1)

Jag har ju velat hoppa på Throne of glass-tåget hur länge som helst nu. Nu i februari tog jag äntligen mig i kragen och frågade om Anna MajaLittermentärt ville läsa den tillsammans med mig. Det ville hon, vilken tur! Därför läser vi nu denna bok tillsammans och det kommer att pluppa upp lite roliga inlägg både på min och hennes blogg under tiden som vi läser. Idag kommer det första inlägget.


Jag läser den här utgåvan från Bloomsbury som är på 404 sidor. I detta första inlägg kommer jag att skriva lite om mina tankar kring kapitel 1-19

Mina kommentarer. Varning för spoilers!
Alltså ååååh vad pepp jag är på att äntligen få läsa den här boken och få veta vad alla pratar om.

Jag var lite orolig över att jag skulle ha svårigheter att komma in i handlingen, men det har faktiskt gått över förväntan. Jag brukar vanligtvis ha lite svårt att förstå världen och alla karaktärer när det är fantasy, därav att jag ville ha en Read-a-long så att jag ska ha någon att diskutera med under tiden.

Nu i den första tredjedelen av boken så har vi fått stifta bekantskap med Celaena
Sardothien som är en skicklig lönnmördare. Dock blev hon upptäckt och blev efter det dömd till att jobba i en saltgruva för resten av sitt liv. Men så en dag kommer landets kronprins, och kaptenen för kungens garde, och tar henne med sig från saltgruvan till hovet i landet Adarlans huvudstad för att erbjuda henne att delta i en tävling mot tjugotre motståndare (mördare, tjuvar och soldater) Står Celaena slutligen som ensam vinnare får hon tjäna sex år som kungens kämpe och sedan bli frigiven. That's the deal.

Jag gillar verkligen den här boken och ser verkligen fram emot att få fortsätta att läsa.
Jag gillar verkligen att vi får följa en lönnmördade som är hård som sten, men samtidigt ju bara en 18-årig tjej som fått genomleva ett väldigt hårt liv. Jag tycker om att Celaena känns både stark och sårbar på samma gång. Hon är inte svart eller vit och det gillar jag... det gör att hon känns komplex men samtidigt därför också äkta. Sedan tycker jag det är sjukt spännande hur hon uppmanas att hålla en låg profil genom tävlingarna också... att inte visa hur skicklig hon faktiskt är. Kommer hon att klara det? Jag blev lite orolig där under det första testet. Kul att hon tycker så mycket om att läsa också. Gillade biblioteksdelen. Men vilken bokbloggare gillar inte att läsa om huvudkaraktärer som gillar att läsa?

Det ska bli spännande att läsa mer om Chaol och Dorian också... jag anar ju en liten kärlekstriangel där. Vad menade hertigen med att det skulle vara omöjligt för Dorian att förälska sig i Celaena egentligen? Hur som helst så ser jag fram emot att det ska bli lite mer kärlek inblandat. Det hoppas jag på. Dock oklart vem av killarna jag gillar mest. Känner de inte riktigt tillräckligt bra än för att kunna skapa mig någon klar bild. Men nu kanske jag går händelserna i förväg också, inte ens säkert att det blir något dem emellan ju. Vi får väl se.

Fler tankar kommer när jag har läst andra delen i boken. Stay tuned...

2 kommentarer:

  1. Jag kände mig också lite oroad att den skulle vara jobbig att komma in i där ett tag men så var det ju knappast! :D

    Har inte ens tänkt på att hon kanske inte klarar av att hålla låg profil men du har rätt. Hon verkar ju ha lite svårt att låtsas vara halvkass när hon egentligen är superbäst ;) Vilket kanske inte är så konstigt.

    Kärlek får det gärna bli men ingen triangel, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gick snabbt att komma in i handlingen det är jag glad för.

      Blir nog inte helt lätt.

      Hihi... vi får se. Ska bli nice att läsa fortsättningen.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...