måndag 20 februari 2017

Recension: Vad gör man inte av Maja Hjertzell

Titel: Vad gör man inte
Författare: Maja Hjertzell
Förlag: Gilla böcker

_______________________________________________________________________

Det är augusti, luften dallrar i värmen. Tre syskon är på väg till sin mammas födelsedagsfirande. Sanna, som alltid ligger med fel killar. Anders, som ibland dricker för mycket och vill slåss. Karoline, som inte vill någonting.

Äldsta systern Lea kommer inte, hon och Sanna pratar inte med varandra. Och farsan behöver ingen längre oroa sig för.

Sensommardagen kokar, det bubblar under ytan. När dagen är slut kommer ingenting längre att vara som förut.

________________________________________________________________________

Ni vet när man dricker ett glas mjölk? Man för glaset till munnen och tar en stor klunk... Man vet ju redan hur det kommer smaka innan man känner smaken på tungan. Men så finns det också de där gångerna då man förväntat sig att känna mjölk, men så får man nästan lust att spotta ut det igen då man inser att man tagit fel glas. Det var inte mjölk i glaset - utan vatten. Det är inte direkt äckligt utan det var bara inte vad man förväntat sig.... men visst är det ändå nästan så att man vill spotta ut det? Har ni varit med om det nån gång?

Varför babblar jag då på om mjölk och vatten? Jo! För det är exakt så jag känner för den här boken. För mig är det nämligen exakt som när man tog fel glas och fick vatten. Inte nödvändigtvis dåligt - det var bara inte vad JAG hade förväntat mig. Här hade jag förväntat mig en somrig contemporary, men fick istället alldeles för mycket allvar mot vad jag var förberedd på. Jag kan inte säga att boken var dålig, för det var den väl egentligen inte. Jag är faktiskt väldigt imponerad över att författaren lyckats skriva något så fulländat på så få sidor. Vanligtvis brukar jag tycka att en berättelse omöjligt kan vara "färdig" på under 200 sidor, men här saknar jag ingenting - och det i sig är väl en bedrift?

Boken är 137 sidor kort, men jag tycker faktiskt ändå att författaren lyckats otroligt bra med att få mig att komma tillräckligt nära karaktärerna för att bry mig om dem. Det är ju egentligen inte så mycket som händer. Boken utspelar sig bara under en enda dag, men jag tycker ändå inte att den blir tråkig. Dock var jag inte alls förberedd på alla hemligheter som kryper fram - och det gillade jag. Att jag inte kunde gissa mig till slutet eller hur storyn hängde ihop.

Som ni märker är jag lite kluven, men det handlar ju egentligen bara om mina egna förväntningar. Jag ville läsa något annat än det jag fick. Så det är nog en bra bok. Egentligen. Om jag bara hade gått in i den med andra förväntningar. Betyget är lite svårt att sätta, den landar nog på en trea. Nånstans mittimellan, för att täcka upp för min förvirring. En bra bok som blev lite förstörd för JUST MIG. Men som säkert kan bli omtyckt av någon annan. Med RÄTT förväntningar.

Slutsats: Egentligen ingen dålig bok, men det var inte alls vad jag förväntat mig så blev oerhört besviken.