torsdag 2 mars 2017

Read-a-long: Crown of midnight (del 2)

Här kommer mitt andra inlägg i read-a-long:en tillsammans med Tina. Nu har vi läst del två och spänningen stiger.

Jag läser den här utgåvan från Bloomsbury som är på 422 sidor. I detta inlägg kommer jag att skriva lite om mina tankar kring kapitlen 18-36.



Mina kommentarer.
Varning för spoilers!

Som jag skrev i förra inlägget så var jag väldigt besviken på många av de val som Celaena gjorde i början av den här boken. Tyvärr måste jag säga att det inte blev bättre i nästkommande kapitel, de dåliga besluten fortsätter.

Åh, vilka fina presenter Chaol fick av både Dorian och Celaena. Älskar ändå hur bra vänner Dorian och Chaol verkar vara. De respekterar verkligen varandra.

Är det nån som kan berätta lite mer om vad som försiggår med Dorian förresten? Fattar inte riktigt det här med att han skulle ha magi av något slag...
Härligt att vi fick reda på ytterligare lite mer om Celaenas föräldrar, att hon var åtta år när de dog till exempel. Jag tar tacksamt emot varje ny liten pusselbit till Celaenas förflutna som jag kan få.

Men hur tänkte hon när hon berättade för Chaol att hon inte dödat människorna kungen gett henne i uppdrag att döda? Det var verkligen hennes sämsta beslut. Blev så himla arg på henne. Hur dum får man bli? Vad händer om hon och Chaol blir ovänner och han avslöjar vad hon håller på med? Var ju illa nog att berätta för Nehemia. Dock var det fint när Chaol sa att han tänker följa med henne efter att hennes plan har gått i lås och hon har blivit fri. Älskar även hennes romans med Chaol, blev ju en riktigt het scen där. Jag föredrar verkligen de tillsammans nu.

Sedan har vi ju det mest chockerande som hände i den här delen och det är ju Nehemias död. Jag såg det verkligen inte komma så jag blev helt paff. Så himla trist att de fick ett sånt slut. Jag hade ju verkligen hoppats att det skulle bli en fin vänskap dem emellan under resten av den här serien, men så blev det alltså inte.

Väldigt tråkigt också att Celaena nu tog avstånd från Chaol också och nu ser honom som sin fiende. Gillade inte alls det. Hade heller absolut ingen aning om att Nehemia och Archer samarbetade mot kungen.

Gillade dock hur kallblodigt hon hade ihjäl Grave. Där fick vi äntligen se lite mer vad hon är kapabel till.

Tyckte också om hur stark Chaol var som stod upp mot sin pappa. Det blev jag verkligen imponerad av. Honom sätter sig ingen på!

Nu ska det bli otroligt spännande att se hur den här boken slutar. Tycker verkligen mer och mer om den här serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...