söndag 5 mars 2017

Read-a-long: Crown of midnight (del 3)

Här kommer mitt tredje inlägg i read-a-long:en tillsammans med Tina. Nu har vi läst ut boken!

Jag läser den här utgåvan från Bloomsbury som är på 422 sidor. I detta inlägg kommer jag att skriva lite om mina tankar kring kapitel 37-56.



Mina kommentarer.
Varning för spoilers!

Jag gillar att man får reda på mer och mer om Celaenas bakgrund ju mer man läser.

Måste dock säga att jag inte förstår allt det här med the Wyrdkeys. Nån som har läst får jättegärna förklara lite mer hur allt det där hänger ihop.


Usch vad äckligt det var när Celaena hade ihjäl Yellowlegs. Blä och fy!

Men awwwww, så himla fint att hon hade testamenterat allt hon ägde till Chaol och att hon inte tänkte ändra det bara för att hon just nu inte litar på honom. Jättefint verkligen. Hoppas verkligen att det löser sig för henne och Chaol till slut. Jag tycker de hör ihop.

Kul att Dorian har magi. Det har det ju dock hintats om en hel del genom hela boken, men i alla fall...

Sedan har vi ytterligare en sak jag inte har förstått exakt vad det innebär, som ni som har läst gärna får berätta mer om eller förklara, och det är det här med att Celaena är fae. Vad ÄR det egentligen? Hon kan alltså shifta och ta olika former eller? Och betyder fae att hon är en slags fe med spetsiga öron? Förstod inte riktigt. Ni som har läst, snälla hjälp mig att reda ut begreppen!

Usch i slutet när de slogs allihopa mot det där monstret... blev så himla rädd att Fleetfoot skulle dö. Så glad att Chaol räddade henne.

Dock är jag glad att Celaena dödade Archer. Det gick verkligen inte att lita på honom och jag är glad att man fick se ytterligare prov på hur kallblodigt Celaena kan döda folk.
Blev aldrig riktigt klok på hur det var ställt med Nehemia egentligen dock. Vems sida var hon på? Tyckte det tog så många turer att jag blev förvirrad. Men vad jag förstod det som så var Archer the bad guy, och att det var han som fått Celaena att tro att Nehemia också var emot henne - fast att det inte var så. Eller förstod jag fel då?

Jaha, så nu ska Celaena åka till Wendlyn och döda kungafamiljen där? Det vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Hur ska det kunna lösa några problem?


Och till sist slutet? Så Celaena är Aelin Ashryver Galathynius. Hon kommer alltså att bli drottning av Terrasen? Vad mer exakt innebär det egentligen?

Som ni märker så är det en hel del grejer jag inte riktigt förstått. Så ni som har läst boken och kan berätta mer om hur allt hänger ihop får jättegärna förklara lite mer! Nu ser jag fram emot nästa read-a-long med Heir of fire. Håll utkik efter det!


2 kommentarer:

  1. Kul att du tycker om serien! :) Mycket av dina frågor får du svar på i kommande böcker. Men ja, Celaena är Fae, och det är en fe varelse. Eftersom magin är fjättrad i Adarlan så märks inte de spetsiga öronen av förän hon är någonstans där hon kan skifta form. Alla Faes har olika sorters magi, men gemensamt är att man kan skifta mellan olika former (i Celaenas fall mellan Fae och människa). Nehemia var god, och du har helt rätt om Archer. Resten vill jag inte berätta, utan du kommer att få se hur det går. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så supermycket Petra! Ska läsa vidare i serien under den här månaden. Kram på dig.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...