lördag 15 april 2017

Recension: Illuminae av Amie Kaufman & Jay Kristoff



Titel: Illuminae
Författare: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Serie: The Illuminae Files #1
Utgivningsår: 2015
Förlag:
Knopf Books for Young Readers
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris

_______________________________________________________________________

Beskrivning från Goodreads:
This morning, Kady thought breaking up with Ezra was the hardest thing she’d have to do. This afternoon, her planet was invaded.

The year is 2575, and two rival megacorporations are at war over a planet that’s little more than an ice-covered speck at the edge of the universe. Too bad nobody thought to warn the people living on it. With enemy fire raining down on them, Kady and Ezra—who are barely even talking to each other—are forced to fight their way onto an evacuating fleet, with an enemy warship in hot pursuit.

But their problems are just getting started. A deadly plague has broken out and is mutating, with terrifying results; the fleet's AI, which should be protecting them, may actually be their enemy; and nobody in charge will say what’s really going on. As Kady hacks into a tangled web of data to find the truth, it's clear only one person can help her bring it all to light: the ex-boyfriend she swore she'd never speak to again.

BRIEFING NOTE: Told through a fascinating dossier of hacked documents—including emails, schematics, military files, IMs, medical reports, interviews, and more—Illuminae is the first book in a heart-stopping, high-octane trilogy about lives interrupted, the price of truth, and the courage of everyday heroes.

________________________________________________________________________

Mina kommentarer:  
Först och främst, kan vi prata om det här omslaget! Hur snyggt? Älskar den inbundna utgåvan. Så sjukt cool.
Men nu till handlingen! Jag ska vara ärlig, jag hade en del problem med den här boken till en början. Jag visste ju innan jag köpte hem den på vilket sätt den var skriven så DET kom inte som någon överraskning. Dock fann jag det svårt att ta in vad jag läste och komma in i sättet den var skriven. Det tog mig nästan halva boken innan jag fattade nånting. Så jag har tittat på enormt många videos där folk har recenserat den för att jag skulle få lite lättare att hänga med. Kan ju ha att göra med att jag i början inte läste the briefing notes. Så det försvårade ju det hela ytterligare. Fattade inte att det kunde vara bra att läsa dem kanske... duh? Så ja, det tog mig ett tag att klura ut handlingen.

Hur som helst. Den här boken är så sjukt cool!! Upplägget är så sjukt cool. Och kan vi prata om hur cool Kady är? Alltså så himla bad-ass. Jag älskar henne! Kortfattat kan jag ju förklara vad boken handlar om. Vi har alltså Kady och Ezra som bor på planeten Kerenza. Samma dag som paret gör slut blir planeten invaderad och Kady och Ezra måste fly - på var sitt rymdskepp. Kommer de att undkomma de som invaderade planeten? Kommer de att hinna undan innan BeiTech kommer ifatt dem?

|Varning för spoilers!|
Älskade Aidans delar som nästan var som skrivna på vers. Usch, phobos-smittan var så himla otäck. Gud vad ledsen jag blev när Kady fick reda på att Ezra hade omkommit och det hela tiden varit Aidan som hade låtsats vara honom. Det var en riktig tvist. Usch vad jag hatade Aidan då! Men jag tyckte verkligen att det var sorgligt i slutet när Kady och AIdan skulle säga farväl till varandra. Väldigt imponerad över Aidans karaktärsutveckling genom boken, hur man från att ha avskytt honom från början faktiskt brydde sig om honom i slutet.
Och wow slutet... alltså den där konversationen mellan Kady och Ezras mamma Leanne. Hade heller inte förstått att hon var chef över BeiTech Industries och att hon behandlat Ezra så illa. Så där satt jag och gapade. Älskar alla de här tvisterna i den här boken!!  Och hur bad-ass var inte Kady i slutet? "Now run."
LOVED IT! Och aaaaw, Ezra lever!! <3

|Slut på spoilers.|

Så från att ha varit tveksam om jag ens skulle ta mig igenom boken så älskade jag den i slutet. Nu får jag inte nog och kan inte få tag på andra delen fort nog. (Det kan vara så att just den damp ner i brevlådan igår... men mer om det i nästa Book Haul.)

Betyget måste bli fem tassar. Kan inte ge den något annat.


Slutsats: Vilken bok! Gillar du något annorlunda med många turer och tvistar? Här har du boken för dig!





3 kommentarer:

  1. Håller på att läsa den nu så jag får återkomma med och kolla vad du skrev i spoilersektionen sen. Jag har inga problem att förstå och hänga med men jag kan inte säga att den verkar gripa tag i mig som den vekar ha gjort med andra läsare. Men det lutar nog ändå mot en 4 men har ca 125 sidor kvar.

    SvaraRadera
  2. Är så nyfiken på denna bok. Tror att det kan vara något för mig.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du tyckte så mycket om den till sist. Alltså alla twisterna är ju fantastiska. Dessutom tyckte jag att Gemina var ännu bättre, så jag hoppas att du ska tycka om den med. :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...