måndag 5 juni 2017

Recension: Det som inte dödar oss av David Lagercrantz



Titel: Det som inte dödar oss
Författare: David Lagercrantz
Serie: Millennium #4
Utgivningsår: 2015
Förlag: Nordstedts
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:
Tidskriften Millennium har fått nya ägare. Elaka tungor hävdar att tiden har sprungit ifrån Mikael Blomkvist och han funderar på om han borde göra något annat.

Lisbeth Salander är rastlös. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan någon särskild anledning. Hon tar risker hon vanligtvis är noga med att undvika. Det är inte likt henne.

En sen natt ringer professor Frans Balder, en ledande auktoritet inom AI-forskning, till Blomkvist. Balder säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Han har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, som bär vissa likheter med en person Blomkvist känner väl.

Mikael Blomkvist börjar hoppas på det scoop som både han och Millennium behöver. Lisbeth Salander har som vanligt sin alldeles egen agenda. I Det som inte dödar oss fortsätter berättelsen. Det har blivit dags för deras vägar att korsas. Ännu en gång.

________________________________________________________________________

Mina kommentarer:
Jag var lite kluven då jag såg att denna bok skulle släppas. Jag älskade ju Millennium-trilogin men jag var lite tveksam då det ju är en ny författare så egentligen är ju detta mer som en fanfiction. Men jag hade ändå förhoppningar att David Lagercrantz som ju skrivit boken om Zlatan som jag tycker så mycket om skulle kunna göra ett bra jobb även här.

Nu efter att jag har läst boken så är jag väl inte helt övertygad, för det gick bara inte att inte jämföra den här boken med de tidigare böckerna i serien. Det som var tråkigast var att det tog lång tid för mig att komma in boken, det tog mig nog över 100 sidor innan handlingen började gripa tag i mig och jag började tycka att boken var spännande. Så det var lite trist tycker jag. Jag hade hoppats på att fastna mer i handlingen än vad jag gjorde. Sedan tycker jag att Lisbeth Salander som ändå är min favoritkaraktär i serien var med lite för lite. Jag hade velat ha med henne mer i handlingen.

Tydligen kommer det att komma en fortsättning. Vi får se om jag läser den... troligen kommer jag att göra det, men vi får se.


Slutsats:
En helt okej deckare, men helt övertygad är jag inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...