lördag 27 januari 2018

Recension: Etthundra mil av Jojo Moyes

Författaren till "Livet efter dig" är tillbaka med en romantisk, sorglig och rolig road trip genom Storbritanniens klassamhälle. Ensamstående tvåbarnsmamman Jess måste jobba dubbelt för att försörja familjen. IT-miljonären Ed har hamnat i en insiderhärva. Deras vägar korsas, och frågan är: kan de rädda varandra? "Moyes har än en gång skrivit en klar bladvändare som både roar och berör."

Det roligaste med den här boken är faktiskt att jag tänkt läsa den jättelänge eftersom jag ju älskar Jojo Moyes. Men av någon anledning hade jag fått för mig att det här är den av hennes böcker som jag skulle komma att gilla minst. Otroligt intressant då att det faktiskt blev precis tvärtom!

Dessutom har jag kommit på det allra bästa sättet att komma in i en bok och det är att börja lyssna på den som ljudbok. Eftersom jag trodde den här skulle vara ganska tråkig så tänkte jag: "Jag kan ju börja lyssna på den som ljudbok och se vad jag tycker..." Jag är så glad att jag gjorde det, annars hade den nog aldrig blivit läst och så hade jag missat Jojo Moyes bästa hittills. Så det slutade med att jag varvade mellan ljudbok och fysisk bok - och det tycker jag funkade alldeles utmärkt.

|Varning för spoilers|
Jag vet egentligen inte riktigt vad det var som gjorde att jag älskade den så mycket mer än många andra av Jojo Moyes böcker. Tror att  är för att jag verkligen älskade karaktärerna så sjukt mycket. Hejade verkligen på hela familjen och ville bara att det skulle lösa sig för Jess och hennes barn. Blev dock lite irriterad på henne i början där. Ta emot Eds hjälp då för sjutton, var inte så jäkla stolt. Låt honom vara schysst mot dig. Sedan hade jag dock totalt missat det där med att hon tog pengar från honom i början. Vet inte varför jag missade det, men blev lite förvånad där mot slutet när det uppdagades och jag inte ens kom ihåg att det hade hänt. Hände antagligen när jag lyssnade på ljudbok och liksom tappade fokus, så där som kan göra ibland när man lyssnar på ljudböcker. Hur som helst så missade jag det där med stölden, så blev lite förvirrad där i slutet och fick bläddra tillbaka.

Älskade Jess ungar så himla mycket alltså, båda två. Jag ville verkligen bara att det skulle lösa sig för dem. Men fy vad hemskt i slutet när allt bara blev kaos... Tanzie misslyckades i tävlingen, Ed drog, deras hund blev påkörd... (Alltså vad jag grät då! Grät säkert i en kvart.) Var tvungen att ta en paus innan jag kunde läsa vidare. Alltså varför måste alltid hundar råka illa ut i böcker? De blir alltid påkörda eller blir sjuka... så sjukt glad att vovven klarade sig. Fint slut också, det verkade ju ordna sig för dem allihopa.  Hade dock velat ha ännu mer, ville inte att det skulle ta slut. Tyckte så otroligt mycket om karaktärerna. Nästan så att jag vill ha en fortsättning...

|Slut på spoilers|

Titel: Etthundra mil
Författare: Jojo Moyes