måndag 15 januari 2018

Recension: Sommar på strandpromenaden av Jenny Colgan

Andra delen i Colgans ljuvliga feelgood-serie där Polly har hittat kärleken.

Sommaren har anlänt till det lilla fiskeläget i Cornwall och Polly Waterford kunde inte vara lyckligare. Hon är förälskad: i den vackra kuststaden hon kallar hemma, i sitt bageri på strandpromenaden, och mest av allt i sin pojkvän.

Men under ytan gnager en oro. Den milda sommarbrisen som sveper genom staden verkar bära något olycksaligt med sig. Hennes nyfunna vän har precis blivit änka, och hoppas att flytten till staden ska lindra hennes sorg. Men Polly vet något som helt kan rasera vännens försiktiga steg mot återhämtning. Samtidigt får pojkvännen brottas med plikter han trodde att han hade lämnat bakom sig och Polly börjar få svårt att hantera hans allt längre perioder av frånvaro.

Polly siktar mjöl, knådar deg och bakar bröd. Men ingenting verkar hindra den storm som kommer. Är hon på väg att förlora allt det hon kommit att älska?

Jag läste ju första boken i den här serien för ett tag sedan och tyckte väl inte att den var sådär jättebra, så gav upp den här serien. Men så ville jag lyssna på något mysigt som ljudbok och då tänkte jag: Varför inte ge serien en ny chans som ljudbok istället? Så jag lyssnade på den här via Nextory och tyckte den var ganska bra. Bättre än första boken faktiskt. Känns som serien gjorde sig bättre när man lyssnade istället - jag vet inte. Men jag gillade den mycket mer som ljudbok i alla fall.

Alltså det bästa med den här serien är ju helt klart den lille lunnefågeln. Kan läsa den här serien bara för att få läsa om lille Neil. |Spoilers| Fy, vad jag blev rädd när den där katten flög på honom. Trodde han skulle dö! Så hemskt för Polly att behöva lämna bort honom sedan också bara för att han egentligen borde leva fritt i det vilda. Fattar ju varför och ja, det är ju det bästa men han var ju borta så länge! Trodde aldrig han skulle komma tillbaka den här senaste gången. Men åååh, vad glad jag blev när han gjorde det. Han kom tillbaka med sin nya familj. Så himla fint!!!  Skönt att det ordnade sig för Polly där i slutet också och att hon ska gifta sig med Huckle äntligen. Hoppas hon gör det i nästa bok!
|Slut på spoilers|

Är glad att jag fortsatte att läsa serien, som ljudbok var den här boken verkligen jättemysig!

Titel: Sommar på strandpromenaden