måndag 9 juli 2018

Recension: Beautiful broken things av Sara Barnard

I was brave
She was reckless
We were trouble

Best friends Caddy and Rosie are inseparable. Their differences have brought them closer, but as she turns sixteen Caddy begins to wish she could be a bit more like Rosie – confident, funny and interesting. Then Suzanne comes into their lives: beautiful, damaged, exciting and mysterious, and things get a whole lot more complicated. As Suzanne’s past is revealed and her present begins to unravel, Caddy begins to see how much fun a little trouble can be. But the course of both friendship and recovery is rougher than either girl realises, and Caddy is about to learn that downward spirals have a momentum of their own.

Bästa boken i år! Ja, jag kan nog säga det. I alla fall hittills.
Jag ÄLSKAR den här boken! Den har stått oläst ett tag, har liksom aldrig plockat upp den och trodde knappt att jag skulle göra det heller. Blev också lite tveksam när jag hörde att den inte innehåller någon romantik, som jag ju brukar vilja ha i en contemporary. Men beslöt mig för att ge den en chans i alla fall.

Boken kretsar kring vänskapen mellan Caddy och Rosie. Men så en dag dyker den mystiska och spännande Suzanne upp och plötsligt blir ingenting sig aldrig likt igen. Jag trodde aldrig att jag skulle tycka så mycket om en bok som bara handlar om vänskapen mellan tre tjejer - och att det skulle räcka för att läsa vidare. Trodde att jag skulle tappa intresset rätt fort och sakna nån typ av romantik. Men icke! Den här boken klarar sig utmärkt utan romantik. Det händer grejer ändå och boken blir aldrig tråkig. Dock kan jag väl känna då och då att det nästan blir lite för mycket drama men över lag så gör inte det någonting för att jag vill ju liksom bara veta hur det ska gå.

Älskade alla karaktärer på olika sätt. Älskade Caddy, då jag kunde känna igen mig mycket i henne. Rosie var också riktigt härlig och såklart Suzanne. Det här är en sådan där bok som det liksom är svårt att glömma. Har gått och tänkt på den flera gånger efter att den blivit utläst. Ville liksom inte riktigt att det skulle ta slut. Har nog aldrig läst en så bra bok som bara cirkulerat kring vänskap egentligen. Läs den är mitt råd! Nu vill jag läsa allt av Sara Barnard.

Titel: Beautiful broken things
Författare: Sara Barnard
Förlag: Macmillian Children's Books