söndag 23 september 2018

Recension: Mitt inte så perfekta liv av Sophie Kinsella

Enligt Instagram lever Kate Brenner verkligen det perfekta livet, med en våning i London, en glamourös karriär i PR-branschen och dagliga äventyr. Fast det är inte riktigt sanningen I verkligheten hyr Kate Brenner ett pyttelitet rum utan plats för kläder, pendlar långväga till sitt otacksamma assistentjobb och livet hon visar upp på sociala medier är inte hennes eget. Men det kan ju bli, någon gång. Eller?

En dag händer det värsta tänkbara: Demeter, Katies omåttligt lyckade chef, ger henne sparken. Katie tvingas lämna London och återvända till sina föräldrars gård på landsbygden. Väl där bestämmer hon sig för att börja om på nytt och använda sitt PR-sinne till att hjälpa föräldrarna förvandla gården till en lyxcamping för stressade stadsbor. Idén blir en succé, affärerna går strålande och Katie börjar faktiskt trivas med livet igen fram till den dag då en oväntad gäst checkar in: hennes gamla chef Demeter.

Drottningen av romantiska komedier, Sophie Kinsella, är äntligen tillbaka med en hejdlöst rolig och rörande roman om att inte döma människor för snabbt. Med varma karaktärer och ett filmiskt bladvändardriv tar hon läsaren rakt in i Kate Brenners verklighet den som faktiskt utspelar sig bakom drömvärldens hashtags och filter.

Älskade verkligen den här boken. Brukar ju älska Sophie Kinsellas fristående böcker och den här var inget undantag. Det var roligt, flamsigt och tramsigt och alldeles underbart. Precis vad jag behövde då jag ville läsa något lättsamt. Gillade Kate som karaktär, dock blev jag lite irriterad på att hon var ganska godtrogen ibland. Fattar inte hur hon bara kunde acceptera att få sparken så där, men ja vad skulle hon göra? Dock skulle jag bli helt galen om min f.d chef dök upp på det där sättet och inte ens kände igen mig. Skulle blivit galen!! Så jag kan förstå att Katie hittade på alla de där knäppa grejerna åt Demeter. Hade jag också gjort!! Då jag är svag för lyckliga slut så var detta slut också alldeles perfekt. Rätt förutsägbart, men ändå alldeles fantastiskt. Glad att de ordnade sig för alla karaktärer till slut.

Titel: Mitt inte så perfekta liv
Författare: Sophie Kinsella
Förlag: Printz Publishing