söndag 16 september 2018

Recension: Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren

Tamar drömmer om att bli skådespelare. Clea är uppvuxen på teatern och filminspelningar. En regnig augustidag börjar de teaterprogrammet på Norra Latin i Stockholm. De går i samma klass, men lever olika liv. Tamar har lämnat både familj och vänner och flyttat till en ny stad. Clea har bott i Stockholm hela sitt liv och har en självklar position på skolan.

Men den anrika byggnaden döljer många hemligheter. En tragedi som sägs ha inträffat i aulan när skolan var pojkläroverk, har förvandlats till en vandringssägen. Vad är sanning och vad är myt? Och vad väntar i skuggorna på Norra Latin?

Norra Latin är Sara Bergmark Elfgrens första roman efter succéerna med Cirkeln och poddserien De dödas röster. En övernaturlig spänningsberättelse.

En riktigt spännande och intressant bok! Tyckte om den jättemycket! Alltså jag älskar verkligen Sara Bergmark Elfgren ännu mera nu efter De dödas röster. SÅÅÅ SJUKT BRA poddserie! Hon borde verkligen göra fler sådana. Jag hade dock inga direkta förväntningar på den här boken ändå, vet egentligen inte riktigt varför. Men jag blev så sjukt positivt överraskad och så himla nyfiken på Norra Latin också. Alltså själva skolbyggnaden. Visste inte ens om att den fanns. Så där lärde jag mig någonting nytt.

Själva boken tyckte jag verkligen om. Älskar lite spänning, dock hade jag faktiskt kunnat vara utan de övernaturliga inslagen. Känns som jag har tröttnat lite på det nu. För mig hade det räckt med endast spänning och inget övernaturligt. Men det kanske bara är jag. Jag gillade att läsa om just teaterprogrammet och gymnasiet. Fick många flashbacks till min egen gymnasietid som estetelev. Så det var lite kul. Även om jag gick musikestet och inte teater, men ändå... Tyckte om att läsa om Clea och Tamar också, gillade de båda två som karaktärer och jag kände mycket med Tamar. Rekommenderas varmt till dig som gillar lite spänning och svenska ungdomsböcker!

Titel: Norra Latin
Författare: Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Rabén & Sjögren