söndag 14 oktober 2018

Recension: Hasselskogen av Melissa Albert

Sjuttonåriga Alice och hennes mamma har alltid flackat runt, ständigt förföljda av otur och diverse problem.  När Alice mormor, en tillbakadragen författare, dör ensam i sitt stora hus Hasselskogen blir det ännu värre. Alices mamma blir plötsligt bortrövad av en figur från Hinsidan, den grymma och övernaturliga värld där mormoderns sagor utspelar sig. Den enda ledtråden är ett meddelande som Alices mormor lämnat efter sig, en lapp med orden »Håll dig borta från Hasselskogen«.  Men för att få tillbaka sin mamma måste Alice göra just det: Hon måste ta sig till Hasselskogen och sedan vidare in i den mörka värld som hennes mormors sagor trätt fram ur.

MELISSA ALBERT är en amerikansk författare som bor i Brooklyn. Hennes texter har publicerats i bland annat Time Out och McSweeney s och hon har också grundat bokhandeln Barnes & Nobles välkända blogg Teen BlogHasselskogen är hennes debutroman.

Hade sjukt höga förväntningar på den här boken. Den har ju också ett fantastiskt omslag som gjorde att jag verkligen trodde och hoppades att jag skulle gilla den. Många av er andra bokbloggare har också pratat gott om den. Men... för mig blev det ganska så platt fall. Jag fastnade inte. Kanske var mer mitt eget fel än bokens, men jag var ofokuserad. Tankarna vandrade iväg och jag sögs inte alls in i handlingen på det sätt som jag hade hoppats.

Hade hört att den skulle vara läskig, men jag tyckte inte det. Kändes lite som Coraline möter Land of stories- ish. Och ja, det låter ju bra... men för mig blev det en stor fet besvikelse. Jag tyckte inte om den här boken. Jag tyckte om idén med den, men jag tror att jag på något sätt nog har tröttnat lite på den här typen av böcker. Jag har nog fått nog av middle-grade-genren. Så nu blir det nog inga fler sådana här böcker för mig. I alla fall inte på ett tag. Antar att detta nog är lite av en unpopular opinion, så om det är någon som håller med får ni gärna kommentera här nedan.

Titel: Hasselskogen
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2018