lördag 23 februari 2019

Recension: Inte för nära av Colleen Oakley

Jubilee Jenkins har en ovanlig åkomma: hon är allergisk mot andra människor. Sedan en nära döden-upplevelse som tonåring har hon därför isolerat sig i sitt hem. Men när hennes mamma dör tvingas Jubilee lämna sin trygga exil och ge sig ut i verkligheten igen. Som den stora bokälskare hon är lyckas hon få jobb på det lokala biblioteket och där möter hon Eric Keegan och hans adopterade son, Aja. Eric har precis flyttat till stan och kämpar med att få vardagen att gå ihop samtidigt som han oroar sig för Aja, som två år tidigare förlorade sina biologiska föräldrar i en flygolycka. En varm vänskap växer snart fram mellan dem alla tre, och mellan Jubilee och Eric väcks känslor ingen av dem hade räknat med.

En supermysig bok, som jag tycker påminner mycket om Everything, Everything av den anledningen att båda huvudkaraktärerna är ganska isolerade på grund av sjukdomar som gör att de inte kan vara ute bland folk. De har inte riktigt samma åkomma, men resultatet blir ungefär det samma.

Jag tycker att det här är en riktigt mysig feel-good med karaktärer man tycker om och vill lära känna bättre. Inte helt vän med slutet dock. Jag hade velat att det skulle hänt lite annorlunda. Det kändes som att författaren var på väg åt ett annat håll med ändrade sig i sista stund. Det var ett okej slut men det hände inte riktigt på det sätt jag hade hoppats på. Nu känns det som att Jubilee och Eric gick miste om massa år tillsammans... och det gjorde mig lite ledsen. Men bortsett från det, en mysig och helt okej feel-good som jag absolut rekommenderar.

Titel: Inte för nära
Författare: Colleen Oakley
Förlag: Lavender Lit