fredag 28 juni 2019

Recension: Julia och Jack av Anna Lönnqvist

Allt börjar med den där weekenden i New York. Äntligen ska Julia få tid tillsammans med sin stora kärlek, som hon annars bara träffar under stulna ögonblick i sin lägenhet. Men när de stöter ihop med Julias expojkvän Jack blir inget som planerat. Av bara farten ger Julia sken av att hon och Rickard lever ett helt annat liv än de gör. Det som de en dag ska leva. Något som får större konsekvenser än hon kan ana.

Samtidigt får Julias syster ett brev vars innehåll hon inte tänker avslöja för någon, allra minst Julia. Men när Julia gör en besynnerlig upptäckt blir det allt svårare för hennes syster att hålla tyst om den familjehemlighet som riskerar att förstöra allt. Julia inser i sin tur att hon inte längre kan ducka för de stora frågorna. Vill hon verkligen ha den framtid hon trott? Finns det några känslor kvar mellan henne och Jack? Och vem var det egentligen som krossade vems hjärta den där gången?

Julia och Jack är en kärlekshistoria om när livet vänds upp och ner och kolliderar med drömmarna. Om hur väl bevarade hemligheter och lögner kan skapa missförstånd och djupa sår som verkar omöjliga att övervinna.

Den här boken var SÅÅÅ bra! Hade inte jättehöga förväntningar till en början, mer än att jag tyckte att omslaget såg tilltalande ut. Men jag fastnade verkligen för den här boken, precis vad jag behövde så här under en lässvacka. Så himla skönt att läsa något lättsamt på svenska. Plöjde den faktiskt under två sittningar.

Jag tyckte verkligen om Jack och Julia som par och man visste ju redan från början hur det skulle sluta, men det kan jag tycka är ganska skönt ibland. Jag visste ganska tidigt vad den stora "familjehemligheten" skulle vara. Det räknade jag ut ganska snabbt! Men trots en ganska förutsägbar bok tyckte jag ändå hemskt mycket om den och jag kommer absolut att vilja läsa något annat av Anna Lönnqvist i framtiden.

Titel:
Julia och Jack
Författare: Anna Lönnqvist