måndag 9 maj 2016

Recension: Simon vs. the homo sapiens agenda av Becky Albertalli


 

Titel: Simon vs. the homo sapiens agenda
Författare: Becky Albertalli
Serie: -
Utgivningsår: 2015
Förlag: Penguin

Rec-ex: Nej
Köp: T.ex. på Adlibris
_______________________________________________________________________

Beskrivning från Adlibris:

Sixteen-year-old and not-so-openly gay Simon Spier prefers to save his drama for the school musical. But when an email falls into the wrong hands, his secret is at risk of being thrust into the spotlight. Now Simon is actually being blackmailed: if he doesn’t play wingman for class clown Martin, his sexual identity will become everyone’s business. Worse, the privacy of Blue, the pen name of the boy he’s been emailing, will be compromised.

With some messy dynamics emerging in his once tight-knit group of friends, and his email correspondence with Blue growing more flirtatious every day, Simon’s junior year has suddenly gotten all kinds of complicated. Now, change-averse Simon has to find a way to step out of his comfort zone before he’s pushed out—without alienating his friends, compromising himself, or fumbling a shot at happiness with the most confusing, adorable guy he’s never met.

 
_______________________________________________________________________
 


Mina kommentarer: 
Om ni har sett min Wrap Up för april månads läsning så tror jag redan att ni vet hur mycket jag tyckte om den här boken. Jag hintade ju nämligen lite om det redan där. Eller så kanske ni såg det HÄR inlägget. För det här är tveklöst den bästa boken jag har läst hittills i år! Ja! Så är det.

Jag vet inte ens var jag ska börja med den här boken. Den var bara så jävla bra! Ja, det krävdes en svordom där.

Först och främst, karaktärerna! Älskade verkligen Simon... alltså aaaaaaaw. Vill ha honom som bästa kompis! För att inte tala om Blue. Jesus Christ! Mer swoon worthy får man leta efter. Och jag vet! Jag skulle inte ha en chans på någon av dem om de fanns i verkligen... men åh, vad jag önskar att de gjorde det!

Okej, så nu över till spoilerdelen i den här recensionen:


+ Älskade när Simon berättade för Abby att han är gay. Hon tog det så bra. Så himla fint!

+ Tyckte också att Simon hade helt rätt i det där mailet han skrev till Blue, att ALLA borde behöva komma ut. Oavsett huruvida man är gay eller straight.

+ Förstod dock inte riktigt varför Simon uttryckte att han kände sig olycklig efter att ha kommit ut inför sina föräldrar. Jag tyckte att de tog det jättebra, så jag förstod aldrig varför han tyckte det var så jobbigt.

+ Oj, oj vad jag gissade vem som var Blue. Jag gissade på alla möjliga... men fel varje gång. Först trodde jag att det var Cal... trodde t.om. att det var Nick för nån sekund. Haha... även om det ju var rätt otänkbart!

+ Alltså AWWWW när man fick veta och när Bram kom och satte sig bredvid Simon i den där åkattraktionen. Jag fick verkligen fjärilar i magen när jag läste den scenen. Satt och läste den delen på tunnelbanan och satt och log som ett fån bara för att det var så sjukt gulligt och romantiskt och awesome!


Kan inte fatta att det här är Albertallis debutbok. Så sjukt bra!!! Var helt förstörd när boken var slut. Ville bara ha mer!!!

Avslutningsvis så får ni lite fanart som jag hittade när jag googlade!




Slutsats: Bästa boken jag läst hittills i år! LÄS DEN!!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...