söndag 31 december 2017

Recension: Jag kommer hem till jul av Joanna Bolouri

Titel: Jag kommer hem till jul
Författare: Joanna Bolouri
Förlag: Printz Publishing

_______________________________________________________________________

Trettioåttaåriga Emily har ett roligt jobb, härliga vänner och framför allt: en underbar lägenhet i London, som tacksamt nog ligger hundratals mil bort från hennes galna familj. Emily har också den perfekta pojkvännen, Robert. Deras förhållande har till och med nått den nivån att Emily har bestämt sig för att ta med Robert till Skottland denna jul, och presentera honom för familjen, som helst av allt bara vill se sin dotter gift. Men en vecka innan julafton gör Robert slut, och Emily blir alldeles förstörd. Dessutom får knappt någon sömn eftersom hennes unga playboy till granne Evan envisas med att spela hög musik och ha ännu högre sex. Men Emily får en idé, och med hjälp av en månads hyra lyckas hon övertala Evan. Hon är nämligen fast besluten att ta med sig Robert till Skottland. Även om det inte är den riktige Robert.

______________________________________________________________________

Var länge sedan jag hittade en sådan där bok som jag liksom bara inte kunde eller ville sluta läsa, men i Jag kommer hem till jul så hittade jag äntligen en sådan bok igen. Här ville jag liksom aldrig lägga boken ifrån mig. Jag läste på t-banan, jag läste på rasten på jobbet, jag läste när jag kom hem. Jag verkligen längtade hem för att få läsa... och då vet man ju att det är en riktigt bra bok, eller hur?! Så himla glad att jag klickade hem den här lilla pärlan nu lagom till jul för det här är verkligen en riktig liten julkaramell!

Det är förvecklingar, det är roliga karaktärer, det osar julstämning och man får sig en hel del skratt. Älskade verkligen Evan och Emily tillsammans |spoiler| och är så glad att det blev de två till slut... var ju lite osäker där mot slutet om det verkligen skulle bli så. Så glad att hon dumpade Robert... tråkmånsen. |slut på spoiler| Riktigt kul med alla referenser till julfilmer som t.e.x. Love actually o.s.v. också.

Gillar du Bridget Jones och The Holiday och alla andra härliga romantiska komedier, då kommer du älska den här! Tror dessutom den här verkligen skulle göra sig som en kommande julfilm. Så himla glad att Printz Publishing har valt att ge ut en jul-litt nu varje år. Andra året i rad nu ju. Fortsätt gärna med det!

Någon som har läst något annat av Joanna Bolouri förresten? Tror detta kan bli en ny favoritförfattare för min del faktiskt.

Slutsats: Helt klart en ny favorit, en riktigt härlig liten julkaramell!