onsdag 17 januari 2018

Recension: Dagboken från imorgon av Cecelia Ahern

Föreställ dig en dagbok som berättar vad som ska hända i morgon. Skulle du vilja veta? Tamara har alltid levt för ögonblicket och aldrig skänkt morgondagen en tanke. Men när ett ambulerande bibliotek kommer till byn hon bor i och hon hittar en stor,läderinbunden bok med hänglås, väcks hennes nyfikenhet.Med lite hjälp lyckas hon öppna boken, och oväntade ting börjar hända. En varm och charmerande historia i omisskännlig Cecelia Ahern-stil om hur morgondagen kan förändra det som sker idag.

För en gång skull ska jag försöka recensera en bok direkt när jag har läst ut den. Jag känner att jag måste göra det den här gången. För om inte så finns det ingen chans överhuvudtaget att jag kommer att komma ihåg allt som hände. För shit went down for sure.

Helt ärligt så vet jag verkligen inte var jag ska börja... men jag ska vara ärlig. Till en början var jag osäker på om jag ens skulle avsluta den här boken. |Spoilers| Jag tyckte bara att den var konstig och jag blev typ illamående av hur dåligt den fick mig att må till en början då Tamara och hennes mamma och Barbara sitter i bilen, och Tamara försöker få sin mammas uppmärksamhet varpå mamman får något slags nervsammanbrott och Barbara och Tamara bara går ut bilen och gråter. Jag mådde bara så himla dåligt av att läsa det och då tänkte jag nej... men sedan var det ändå något som fick mig att fortsätta läsa och jag kunde bara inte lägga boken ifrån mig. Jag var hemma från jobbet med en jobbig förkylning och huvudvärk och jag sträckläste den på två dagar. Jag kunde bara inte sluta läsa.

Men jag var heller inte beredd på att boken bitvis skulle ge sådana kusliga vibbar. För jag tyckte verkligen att det var kusligt där hemma hos Rosaleen och Arthur när de hela tiden försökte få Tamara att lämna sin mamma ifred. Och hur Tamara försökte få en läkare att komma dit och undersöka mamman, men blev  avslöjad och hur hon då bara satt och grät vid sin mammas säng. Jag tyckte bara att det var så sjukt hur det kunde fortgå och att Tamara var så ensam i alla sina känslor. Jag tyckte så sjukt synd om henne. Kunde även känna igen mig själv så mycket också efter att MIN pappa dött och hur ensam jag själv var i alla mina känslor.

Blev lite förvirrad där mot slutet. Fick någonstans på vägen för mig att Rosaleen var Tamaras moster... men kom sedan på att det var mamman och Arthur som var syskon och inte Rosaleen och Jennifer.

Tråkigt med Marcus. Tyckte verkligen om honom, så blev ledsen när Tamara aldrig sa sanningen förrän det var för sent. Shippade faktiskt dem mer än Tamara/ Weseley.

Alltså vad sjukt i slutet... hur mycket lögner som uppdagades och alltså Rosaleen var ju verkligen helt sjuk i huvudet. Hoppas att allt ordnar sig för Tamara och Jennifer till slut.

|Slut på spoilers|

En så himla bra bok. Jag trodde inte att jag skulle tycka så mycket om den som jag gjorde. Jag som var på väg att ge upp efter typ 20 sidor. Är så himla glad att jag läste ut den. Brukar ju inte gilla Ahern med övernaturliga inslag. Men här tyckte jag det fungerade riktigt bra. Blir en stark fyra i betyg. Den var lite för konstig på sina ställen för att jag ska kunna ge den en femma. Men en stark fyra är den definitivt värd.

Titel: Dagboken från imorgon
Författare: Cecelia Ahern
Förlag: Bazar förlag