fredag 6 april 2018

Recension: Vi mot er av Fredrik Backman

Den efterlängtade uppföljaren till Björnstad!

"Har du sett en stad falla? Vår gjorde det.

En ung man gjorde något fruktansvärt och vi gick vilse. Det här är historien om det som hände efteråt, från midsommar till julafton. Den kommer handla om en ishall och om alla de hjärtan som slår runt den, om människor och hockey och hur de turas om att bära varandra. Om att falla och resa sig. Om oss, vi som drömmer och slåss. Några kommer bli förälskade och några förkrossade, vi kommer ha våra bästa dagar och våra allra värsta. Den här stan kommer jubla, men den kommer också börja brinna. Det kommer komma en fruktansvärd smäll.

En bil kommer köra för fort genom natten. Vi kommer säga att det var en trafikolycka, men det kommer vara en lögn. Olyckor sker av en slump, och den här kommer vi veta att vi hade kunnat förhindra. Den här kommer vara någons fel.

Människor vi älskar kommer dö, vi kommer begrava våra barn under våra vackraste träd.

Det här är sagor från Björnstad. Alla de ljusaste och alla de mörkaste. Alla vi har."

Med Björnstad hyllades Fredrik Backman av både läsare och kritiker. Nu är han tillbaka med den fristående uppföljaren Vi mot er. En berättelse om lojalitet, vänskap och kärleken som förändrar allt.

Läste ut den här boken idag. Började med att lyssna på den som ljudbok, för att komma in i den och ska jag vara helt ärlig fastnade jag inte riktigt. Jag hade glömt bort många karaktärer, hade svårt att hålla koll på vem som var vem och det var något som skavde. Den var lite seg helt enkelt. Speciellt då jag var mitt i en lässvacka. Men jag kämpade på... jag gav mig inte utan fortsatte att läsa eftersom skriver Fredrik Backman en ny bok, då läser man den. Så är det bara. Jag läste en sisådär 200 sidor, fastnade inte men sedan.... WOW!!!! Jag bytte över till den fysiska boken och plötsligt började jag komma ihåg karaktärerna och historien blev levande igen. Plötsligt kunde jag inte slita mig från boken. Längtade till jag slutade jobbet, för jag ville ju bara hem och läsa. Så himla härligt. Hade ju nästan gett upp och är så himla glad att jag läste vidare ändå. Jag blev så stolt över Fredrik Backman också. Hur duktig är han inte? Att kunna skriva något så fantastiskt!?

I morse läste jag i alla fall ut den. Mina första tankar när jag började läsa var ju att det här, det kommer att bli en besvikelse. Men ack så fel jag hade. Fredrik Backman har gjort det igen. För där satt jag på tunnelbanan med tårar i ögonen. Älskar språket! Det är så vackert, brutalt och sårbart på samma gång. Det sliter hjärtat mitt itu och jag bara älskar det. Älskar karaktärerna... alltså Benji... han fick mig att tänka på Anton Hysén lite grann. Så modig! <3 Och Maya och hennes föräldrar och Ana och Vidar... och Bobo...

Älskar den här boken... så himla glad att jag läste den äntligen. Och Fredrik Backman, tack för den här berättelsen. Den är så himla viktig. Tack för alla känslor, tack för knytnävslaget i magen och klumpen i halsen. Tack för att jag fick läsa, känna och älska den här historien.
Tack, tack, tack.

Titel: Vi mot er
Författare: Fredrik Backman