tisdag 13 november 2018

Recension: Allt det vackra är inte förstört av Danielle Younge-Ullman

Som barn reste Ingrid över hela Europa tillsammans med sin mamma, operasångerskan Margot-Sophia. Men när den talangfulla sångerskan förstör sina stämband får karriären ett abrupt slut. I ett försök att gå vidare flyttar Ingrid och hennes mamma hem till Kanada igen, och skapar sig ett vanligt, normalt liv. Men minnet av det som gått förlorat är smärtsamt närvarande och Ingrid saknar musiken så att hon går sönder. Hon lovar sin mamma att hon ska delta i ett överlevnadsläger ute i Kanadas vildmark, för att bevisa att hon är mogen nog att på egen hand flytta till London för att plugga musik. Men allt är inte som det verkar och Ingrid måste räkna ut varför hon egentligen är på lägret, och den egentliga orsaken till att musiken försvann ur deras liv.

En outsägligt vacker unga vuxna-roman om relationen mellan en mor och en dotter, om psykisk ohälsa, försoning och att hitta sig själv.

Hittade denna av en slump på Pocket shop för ett tag sedan, läste vad den handlade om och kände att jag blev nyfiken. Tyckte om den så hade rätt i att det kändes som en bok för mig. Dock hade jag inte koll i början på att det skulle vara en sådan bok som skulle ha en liten tvist i slutet, det började jag ana först mot mitten av boken. Dock så gillar jag ju verkligen det så det gjorde ingenting - blev bara lite överraskad över att det var en sådan typ av bok.

Vad tvisten var listade jag ändå ut ganska snabbt. Hade det på känn att mamman var död.

I övrigt tyckte jag mycket om boken, men jag blev väldigt irriterad på mamman många gånger. Blev så arg på henne då hon inte lät Ingrid vara med i musikalen och i hela hennes liv hade lurat i henne att hon inte hade någon talang... och så var hon ju i själva verket jätteduktig. Nej, förstod mig aldrig på mamman.

Över lag en bra bok som jag rekommenderar, av mig får den fem tassar i betyg. Absolut läsvärd.

Titel: Allt det vackra är inte förstört
Författare: Danielle Younge-Ullman